Nyaralás egyenlő gondtalan kikapcsolódás. Ám a gond mindenhol utolérheti az embert, külföldön is. Mi a teendő? Meddig fizet a biztosító, és milyen ellátást kap az utazó?
Forrás: Thinkstock
Győri Gábor tapasztalatból mondja: a biztosítón nagyon sok múlik. A budapesti srác nem ma kezdte az utazgatást, hol siklóernyőzik, hol elefántot sétáltat, hol wakeboardozik. Szinte törvényszerű, hogy éri egy-két kellemetlenség, többször törte már el a lábát is.
– Alapvetően azt érzékeltem például Thaiföldön és Kenyában is, hogy sokkal gyorsabb az ellátás, mint itthon. Mindkét esetben maximum egy órán belül elhagyhattam a kórházat. Ebben a vizsgálat, a röntgen és a gipszelés is benne volt. A menete az volt, hogy az ellátások után azonnal kellett fizetni, majd ahogy hazaértem, bejelentettem a biztosítónál, és utalták a költségeket. Összességében körülbelül 80 ezer forintot fizettem, amiben benne voltak a fentiek mellett a gyógyszerek is.
Óriási segítség lehet az assistance szolgáltatás. Ennek az a lényege, hogy ajánljanak egy szerződött orvost vagy kórházat a helyszínen, akivel állandó kapcsolatban állnak. Ha megtörtént a baj, egyszerűen csak fel kell hívni az assistance-t, és megmondják, kihez kell fordulni.
Az egyik, Bors által megkérdezett biztosítónál az alábbi csomaglehetőségek közül lehet választani:
1. Alap Díj: 870 Ft/fő/nap Sürgős orvosi vagy kórházi ellátást térít: 24 millió forintig Poggyászkárt fedez: 230 ezer forintig
2. Prémium Díj: 1125 Ft/fő/nap Sürgős orvosi vagy kórházi ellátást térít: 48 millió forintig Poggyászkárt fedez: 300 ezer forintig
3. Privileg Díj: 1560 Ft/fő/nap Sürgős orvosi vagy kórházi ellátást térít: 150 millió forintig Poggyászkárt fedez: 400 ezer forintig
Ebben az esetben a biztosítási kötvény fizetőeszközként szolgál kint, tehát az utazónak nem kell pénzt kicsengetnie, mert a szerződött partner elfogadja a kötvényt – magyarázta egy szakértő a Borsnak. Ez többnyire a komolyabb problémák esetén jó megoldás. És minél drágább egy biztosítás napi díja, annál magasabb összeghatárig törleszt.
– Volt olyan utasunk, akinek agyvérzése volt az Egyesült Államokban, és még annak a költségét is állta az alap. Ezek nem a legolcsóbb biztosítások persze, de cserébe jóval nagyobb összeghatárig fizetnek baj esetén – erősítette meg Orsolya.
Ha törik, ha szakad, azt tudni kell az utasnak, hogy neki is van kötelezettsége, mégpedig az, hogy minél előbb tájékoztassa a biztosítót a balesetről. Azt ugyanis sokszor nem fogadják el, hogy a turista kint önállósítja magát, nem szól a biztosítónak, majd hazahoz egy kupac számlát. Ezért érdemes lábtörés esetén is azonnal hívni a biztosító által megadott, éjjel-nappal elérhető számot. Ha a balesetet szenvedő nem tud, akkor egy hozzátartozó telefonáljon! A legtöbb cég a felmerülő plusztelefonköltséget is kifizeti utólag.