<p><strong>Bizarr művészet</strong> - ezt a címet viseli sorozatunk, melyben világhírű alkotók megdöbbentő, megbotránkoztató, sokszor sötét titkairól rántjuk le a leplet. Most egy olyan alkotó munkásságát elevenítenénk fel, aki mindenből művészetet csinált - és persze pénzt.</p>
Kétségtelenül Andy Warhol a XX. század egyik legellentmondásosabb művésze. Az Osztrák-Magyar Monarchiából kivándorló apától és anyától Pittsburgben született Warhol neve a mai napig egyet jelent a pénzzé tehető művészettel. “Pénzt csinálni művészet. Dolgozni művészet. De a jó üzlet a legnagyobb művészet” - nyilatkozta egyszer - ugyanakkor alighanem a leghíresebb mondása a sztárságról szól, és a valóságshow-celebek világában nem is lehetne igazabb: “A jövőben tizenöt percre mindenki híressé válik.”
Ő volt az első művész, aki a lehető legbanálisabb, leghétköznapibb dolgokat festette meg: konzerves dobozokat, kólásüvegeket, százdollárosokat, a múlt nagy karakterei helyett pedig korának “celebjeit” - Elvis Presley-t, Marilyn Monroe-t, Marlon Brandót. Mondanunk sem kell: alaposan kiakasztotta ezzel a kritikusokat. És akkor még semmit sem láttak...
Warhol, amellett, hogy festett, más művészeti ágakba is belekóstolt. 1963 és 1977 között közel 150 filmet csinált, melyek többsége ugyan rövidfilm, ugyanakkor volt pár 6-8 órás mozija is - amikben nem történt semmi! De tényleg: a Sleep című 5 és fél órás moziban Warhol lefilmezte, amint akkori szeretője, John Giorno alszik. Mondanunk sem kell, nem aratott vele osztatlan sikert. Az 1964-es premierre összesen kilencen látogattak el, amiből ketten az első óra alatt le is léptek.
Az Empire egy évvel későbbi premierje még ennél is kínosabban zajlott: arról ugyan nincsenek feljegyzések, hogy az 576 férőhelyes moziteremben pontosan hányan voltak, azt azonban tudni lehet, hogy tíz perc után jó 30-40 igen ingerült ember vette körbe a szervezőket, a pénzüket követelve. Törni-zúzni akartak. Nem teljesen alaptalanul: Warhol 485 perc hosszú (!) mozija ugyanis végig az Empire State Buildinget mutatja. Ennyi - semmi több.
(A filmnek egyébként van egy "visszafogottabb", 2 órás verziója is...)
Vannak egyébként kevésbé megerőltető filmjei is Warholnak: a Kiss című moziban 50 percig csókolóznak, míg az Eat 45 percen keresztül mutatja, amíg a művész egyik ismerőse, Robert Indiana eszik. Ja, és ennek a filmnek a végén megjelenik egy macska is, szóval a többihez képest igazán mozgalmasra sikeredett... :)