Drága elektronikai termék, olcsó élelmiszer – ez jellemzi az átlag magyar vásárlási szokásait. De biztosan jól járunk így?
Forrás: MTI
Leginkább az elektronikai cikkeknél él az a szokás, hogy inkább a drágábbat vásárolják meg az emberek, mert úgy gondolják, hogy az jobb is. Egy piacvezető műszaki cikkeket árusító cég egyik osztályvezető munkatársa a Borsnak elárulta: hétköznapi használati tárgyakból felesleges méregdrágát venni. – Manapság már nem tizenöt-húsz évre vesszük a műszaki cikkeket, és ezzel a gyártók is tisztában vannak. Olyan gyors iramban fejlődik a világ, hogy két-három év után már cseréljük a készülékeinket. Ennyi időt még az olcsó termékek is kibírnak, mert annyi szabálynak kell megfelelniük. Ennek ellenére azt tapasztaljuk, hogy a magyarok a méregdrága dolgokat vásárolják nálunk, sokszor feleslegesen, mert a kevésbé ismert cég terméke ugyanazt tudja kevesebbért – magyarázta a neve elhallgatását kérő szakértő.
Átment a rostán
Ahogy a Bors terméktesztjein is bebizonyosodott, az ételeknél és különböző termékeknél nem feltétlenül az ismert és elismertnek hitt márkák lettek a befutók. Sőt egyes esetekben vaktesztelőink a legolcsóbbra mondták azt, hogy biztosan az a legdrágább. De ez sem jelent garanciát arra, hogy a kedvezőbb a legjobb. Ahhoz, hogy ne nyúljunk mellé, a közép-árkategóriás termékek között válogassunk.
Légkondira fizetni kell
Az eddigi tesztek szerint az egyetlen dolog, aminél tényleg az ár beszél az a légkondicionáló. Jó hír, hogy egyik termék sem szerepelt nagyon rosszul, viszont a rossz az, hogy kiválóan jól sem. Annyi azonban kiderült, hogy a vizsgált berendezések közül a legjobb termékek a felső árkategóriából kerültek ki. Ezek ára 350–490 ezer forint között mozgott, míg a legrosszabbakhoz 150-225 ezer forintos áron juthatunk hozzá.
Jól vizsgázott a saját márkás
A diszkontáruházak saját termékeit sokan nagy ívben elkerülik, pedig attól, hogy olcsóbbak, mint márkásabb társaik, nem biztos, hogy rosszabbak is. Ezt most a naptejeknél be is bizonyították. A német Warentest 19 különböző naptejet ellenőrzött és vizsgált meg abból a szempontból, hogy mennyire védenek a káros sugarak ellen. Meglepő vagy sem, de a legkedvezőbb árú diszkontokban kapható termékek semmivel sem voltak rosszabbak, mint a híres márkák naptejei.
– Az olcsó, saját márkás termékek nem jelentenek minőségromlást. A cég a saját csomagolásában árulja, saját szakembereivel tervezteti, majd legyártatja és a saját hálózatában értékesíti. Ez spórolást jelent a vállalkozásnak, így az ár is alacsonyabb lesz – világosította fel a Bors olvasóit Siklósi Máté, a CP Contact Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Kft. cégvezetője. – A nagyon olcsó termékek esetében viszont nem biztos, hogy megkapjuk a kívánt minőséget – tette hozzá a tanácsadó
Kutakodjon az interneten!
A fogyasztóvédelmi tanácsadó szerint az árat nem csak a minőség alapján határozzák meg, a népszerű termékek a reklámoktól és egyéb költségektől a vásárlóknak is többe kerülnek. Ahhoz, hogy filléres dolgot vegyünk, tapasztalat szükséges.
– Ismerni kell a termékeket. A legjobb, ha vásárlás előtt részletesen utánanézünk annak, amit veszünk. Olvasgassunk az interneten fórumokat, faggassuk ki azokat, akik már vásároltak belőle, hogy mit gondolnak. Érdemes elolvasni a termékteszteket és a piackutatásokat is, mert azok a vásárlók érdekeit szolgálják – tette hozzá a szakértő.
Biztonságos az olcsó is
A Tudatos Vásárlók Egyesületének eredményei alapján nem könnyű gyermekülést választani. Sem az ár, sem a márka nem segít, mert elvégzett tesztjükön pont a legdrágábbak buktak meg. Kiderült, az alacsonyabb ár nem feltétlenül jár silányabb minőséggel. Ez igaz az ágymatracokra is, amelyeket leginkább a meggyőző reklámokkal adnak el. A legfrissebb tesztek szerint az olcsóbb kategóriások is tudnak ugyanolyan kényelmet nyújtani, mint a csillagászati összegűek.