Nem taxi, nem Uber, de még csak tömegközlekedésnek sem mondható. A telekocsi mégis egyre elterjedtebb hazánkban.
Forrás: Thinkstock
Bárki lehet sofőr
A telekocsi-szolgáltatás lényege, hogy ha valaki útra kel, egyedül vagy másodmagával, és szeretné megosztani a költségeit másokkal, akkor az erre kitalált weboldalakon meghirdetheti az útvonalát, és azt, hogy mennyien férnek még be az autóba. A honlapokon figyelik, hogy mekkora összeget kér el a sofőr, hogy ne profitálhasson a fuvarozásból. – Bárki lehet vezető, akinek van autója, jogosítványa, és éppen tart valahová – kezdte Prácser Attila, az Oszkár egyik alapítója. – Az autósok értékeléseit folyamatosan figyeljük, hogy kiszűrjük azokat, akik nem megfelelően vezetnek, vagy valami más probléma volt velük. A telekocsiban a legjobb, hogy maga a közösség tartja ezt fenn, mert a negatív értékelések hatására egy-egy autóstól vagy utastól elpártolnak – magyarázta Prácser.
Legálisan szállíthatunk
Előnyei:
Rugalmas. Több időpontban is találhatunk kocsikat
Környezetbarát, mert minden kocsiba több ember ül
Jóval olcsóbb és gyorsabb a tömegközlekedésnél
A sofőrnek kevesebbe kerül az üzemanyag, ha már úgyis útnak indul
A visszajelzésekkel kiszúrhatjuk a rossz sofőröket
Hátrányai:
Bármelyik autóval akadhat probléma útközben
Főleg a frissen regisztrált, értékelés nélküli sofőröknél fordulhat elő probléma
Az utasok is lehetnek elviselhetetlenek
A sofőrnek alkalmazkodnia kell az indulási időponthoz, nem akkor megy amikor akar
A telekocsizás egészen addig a pillanatig adómentes, amíg nem nyereségvágyból csináljuk.
– Ha egy magánszemély rendszeresen, nyereség és vagyonszerzés céljából akar személyszállítási tevékenységet végezni, akkor egyéni vállalkozóként kell regisztráltatni magát a NAV-nál – tájékoztatott bennünket a NAV illetékese. – Ha a magánszemély eseti jelleggel veszi fel az utasokat, és csak annyi bevétele lesz, amennyi az utasnak a tényleges ráeső része, akkor nem kell adót fizetnie utána – tette hozzá a Nemzeti Adó- és Vámhivatal munkatársa.
Hogyan működik?
A sofőröknek és az utasoknak egyaránt regisztrálniuk kell az adott honlapon, ahol személyes adatokat kell megadni. Ha sofőrként jelentkezünk, akkor meg kell adnunk az indulás, valamint érkezés pontos helyét és időpontját. Ezután csak várni kell a jelentkezőkre.
Utasként keresgélhetünk a felkínált lehetőségek között, és amelyik a legszimpatikusabb, arra jelentkezhetünk. Ezután fel kell vennünk a kapcsolatot a sofőrrel, hogy minden részletet megbeszéljünk. Innen már nincs más hátra, csak utazni, illetve a végén a weboldalon keresztül értékelni egymást.
Egy hónappal ezelőtt jócskán megemelték a taxik tarifáját, így már a 450 forintos alapdíj helyett 700 forintot kell fizetnünk. De itt még nem ért véget a drágulás: a kilométerdíj 20 forinttal, a percenkénti várakozási díj pedig 5 forinttal nőtt. Már Uberrel sem utazhatunk, mivel azt 2016-ban tiltották be.
Az „uberesek” többsége nem adta fel az utasszállítást, illegális, meghívásos alapon működő zárt Viber csoportokat hoztak létre, hogy azokon keresztül bonyolítsák maguknak a fuvarokat.