Aktuális

Gyorsan és olcsón utazna? Telekocsizzon!

Zsigmond Viktória

Létrehozva: 2018.07.24.

Nem taxi, nem Uber, de még csak tömegközlekedésnek sem mondható. A telekocsi mégis egyre elterjedtebb hazánkban.

Forrás: Thinkstock

Bárki lehet sofőr

Mi is használjuk

Nem kellett messzire mennünk, hogy telekocsi használóra bukkanjunk. Kolléganőnk, Gergály Judit is rendszeresen így utazik. – 2014 óta 29 alkalommal ültem be más autójába, úgyhogy én már gyakorlottnak számítok. Az egész telekocsizás a kölcsönös bizalmon alapul. A sofőröktől eddig csak pozitív értékeléseket kaptam, mint utas, és nekem sem volt kirívóan rossz tapasztalatom. Persze volt olyan, hogy valaki nem ott rakott ki, ahol megbeszéltük, de azóta mindig alaposan egyeztetek a sofőrrel, hogy ne legyen félreértés. Persze a váratlan helyzetekre mindig fel kell készülni, ha egy idegen autójába ülünk be.

A telekocsi-szolgáltatás lényege, hogy ha valaki útra kel, egyedül vagy másodmagával, és szeretné megosztani a költségeit másokkal, akkor az erre kitalált weboldalakon meghirdetheti az útvonalát, és azt, hogy mennyien férnek még be az autóba. A honlapokon figyelik, hogy mekkora összeget kér el a sofőr, hogy ne profitálhasson a fuvarozásból. – Bárki lehet vezető, akinek van autója, jogosítványa, és éppen tart valahová – kezdte Prácser Attila, az Oszkár egyik alapítója. – Az autósok értékeléseit folyamatosan figyeljük, hogy kiszűrjük azokat, akik nem megfelelően vezetnek, vagy valami más probléma volt velük. A telekocsiban a legjobb, hogy maga a közösség tartja ezt fenn, mert a negatív értékelések hatására egy-egy autóstól vagy utastól elpártolnak – magyarázta Prácser.

Legálisan szállíthatunk

Előnyei, hátrányai

Előnyei:

Rugalmas. Több időpontban is találhatunk kocsikat

Környezetbarát, mert minden kocsiba több ember ül

Jóval olcsóbb és gyorsabb a tömegközlekedésnél

A sofőrnek kevesebbe kerül az üzemanyag, ha már úgyis útnak indul

A visszajelzésekkel kiszúrhatjuk a rossz sofőröket

Hátrányai:

Bármelyik autóval akadhat probléma útközben

Főleg a frissen regisztrált, értékelés nélküli sofőröknél fordulhat elő probléma

Az utasok is lehetnek elviselhetetlenek

A sofőrnek alkalmazkodnia kell az indulási időponthoz, nem akkor megy amikor akar

A telekocsizás egészen addig a pillanatig adómentes, amíg nem nyereségvágyból csináljuk.

– Ha egy magánszemély rendszeresen, nyereség és vagyonszerzés céljából akar személyszállítási tevékenységet végezni, akkor egyéni vállalkozóként kell regisztráltatni magát a NAV-nál – tájékoztatott bennünket a NAV illetékese. – Ha a magánszemély eseti jelleggel veszi fel az utasokat, és csak annyi bevétele lesz, amennyi az utasnak a tényleges ráeső része, akkor nem kell adót fizetnie utána – tette hozzá a Nemzeti Adó- és Vámhivatal munkatársa.

Hogyan működik?

A sofőröknek és az utasoknak egyaránt regisztrálniuk kell az adott honlapon, ahol személyes adatokat kell megadni. Ha sofőrként jelentkezünk, akkor meg kell adnunk az indulás, valamint érkezés pontos helyét és időpontját. Ezután csak várni kell a jelentkezőkre.

Utasként keresgélhetünk a felkínált lehetőségek között, és amelyik a legszimpatikusabb, arra jelentkezhetünk. Ezután fel kell vennünk a kapcsolatot a sofőrrel, hogy minden részletet megbeszéljünk. Innen már nincs más hátra, csak utazni, illetve a végén a weboldalon keresztül értékelni egymást.

Drágult a taxi, népszerű az illegális személyszállítás

Egy hónappal ezelőtt jócskán megemelték a taxik tarifáját, így már a 450 forintos alapdíj helyett 700 forintot kell fizetnünk. De itt még nem ért véget a drágulás: a kilométerdíj 20 forinttal, a percenkénti várakozási díj pedig 5 forinttal nőtt. Már Uberrel sem utazhatunk, mivel azt 2016-ban tiltották be.

Az „uberesek” többsége nem adta fel az utasszállítást, illegális, meghívásos alapon működő zárt Viber csoportokat hoztak létre, hogy azokon keresztül bonyolítsák maguknak a fuvarokat. 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek