Forrás: Thinkstock
Napjaink modern autóival nekivágni a nagyvilágnak már igazán nem jelent megpróbáltatást. Hol vannak már azok az idők, amikor egy külföldi út előtt az autót még el kellett vinni a szervizbe egy alapos átvizsgálásra, hogy az előtte álló egy-kétezer kilométert hiba nélkül kibírja. Persze lehet, hogy nagyszervizre nincs már szükség, érdemes azonban egy nagyobb út előtt fél szemmel ránézni az autóra, mert az apró hibák nagyon kellemetlen perceket okozhatnak az úton.
1. Ellenőrizze a lámpákat. Annak ellenére, hogy a KRESZ is kötelez a rendszeres ellenőrzésre, valljuk meg, kevesen teszik, pedig elég gyakran előfordul, hogy egy-egy égő megadja magát, akár a rendszámvilágításnál, akár a féklámpa vagy irányjelző helyén. Fél perc az egész.
2. Ellenőrizze az abroncsokat. Ne csak ránézve, megrugdosva, de közelről is. Egyrészt a guminyomásokat, ha nagyobb teherrel indul útnak, kicsit emelheti is a gyári ajánlott fölé, másrészt vizsgálja meg az abroncsok állapotát. Az oldalfalon egy szakadás veszélyes baleseteket okozhat, ezért érdemes a gumiköpeny belső oldalát is megnézni, mondjuk mögé nyúlva körbesimítani. Ha az oldalfalon kipúposodás van, a kerék megérett a cserére. Az autó tartozéka a pótkerék, ellenőrizze annak állapotát is, illetve a kerékcseréhez szükséges szerszámok, emelő, illetve biztonsági kerékanya meglétét.
3. A motortérben sok teendő nincsen, egy gyors olajszint-ellenőrzés, szükség esetén utántöltés azonban ajánlott, illetve a hűtővíz szintjére is vessen egy pillantást. Egyik folyadékot sem szabad persze túltölteni, mert az meghibásodást okozhat, ügyeljen a gyári szintekre. Miközben a motornál tevékenykedik, nézze meg az ékszíjat is, a repedezett szíj könnyen elszakadhat, és kényszerítheti az út szélére az autót. Persze ennek cseréjét már csak szakműhely végzi, de ellenőrizni bárki tudja.
4. Töltse fel az ablakmosótartályt nyári szélvédőmosó folyadékkal, egy palackkal a csomagtérbe is betehet tartalékba.
5. Fontos kiegészítő az elakadásjelző háromszög, és minden utasnak elegendő láthatósági mellény. Külföldön vannak kampányok, amikor ezeket ellenőrzik, és súlyos büntetéseket osztogatnak.
6. Az autó és saját iratait is készítse össze. Érdemes a biztosítótól kikérni a zöldkártyát, amely igazolja az autó biztosítását külföldön is. Nem kérik minden országban, de a horvát és román rendőrök előszeretettel nézik meg igazoltatáskor. Ingyenes a beszerzése, csak kis utánajárást igényel. Amennyiben az autó tulajdonosa nem lesz az gépkocsiban, érdemes egy angol nyelvű meghatalmazást is magával vinnie, amely igazolja, hogy jogosult az autó használatára. Az utazókra érdemes kiváltani az ingyenesen megkapható Európai Egészségbiztosítási Kártyát, amely orvosi ellátást biztosít az EU tagállamaiban. Persze egy utasbiztosításra is szükség lehet.
7. Régen kötelező volt az autókra a felségjelzést mutató H betű kiragasztása. Amióta a rendszámon is fel van tüntetve, kevesen foglalkoznak vele, de nem árt, ha felragaszt egyet, ugyanis a rendszámon található betű hivatalosan nem helyettesíti a matricát.
8. Készüljön fel a meglátogatni kívánt országok sebességkorlátozásaiból.
9. Ügyeljen arra, hogy bár itthon is tiltott, de külföldön még inkább harapnak a vezetés közbeni telefonálásra, és súlyos pénzbüntetéseket osztanak érte.