Újabb intő példa arra, hogy a vadállatok mennyire jól alkalmazkodnak a nagyvárosi életkörülményekhez. Egy győri lakos számolt be bosszúságairól a Kisalföldnek. Egy nyest gyakorlatilag beköltözött az autójukba, és hetekig garázdálkodott benne. A lapnak beszámoló olvasó először azt vette észre, hogy eltűntek az udvarukban fészkelő madarak. Majd az autó ablakmosója nem spriccelt folyadékot: elfolyt az egész, mert valami szétrágta a csövet. De itt még nem volt végük a bosszúságoknak, hamarosan a motorháztető alsó burkolatából is hiányozni kezdtek darabok. Később pedig döglött madarat is találtak az autó mellett. A sok szokatlan jelenségből végül összeállt a kép: egy nyest akar beköltözni a kocsijukba.
A népi praktika szerint az ecettel lefújt kerekek – vagy erre a célra kapható szagos spray-k – elriasztják a nyestet.
Jó, ha van kutya a háznál: a nyestek olyan kertekbe nem járnak be, ahol él házőrző is. Ha eb nincs, a kutyaszőr is riasztja őket.
Hatásos az emberi fül számára nem hallható ultrahangos állatriasztó.
– Ezek az apró állatok nagyon félénkek. Elsősorban a biztonság érzése miatt szaladnak autóról autóra az éjszaka leple alatt – mondja lapunknak a Fővárosi Állat- és Növénykert szóvivője, Hanga Zoltán. – A motorház jól zárt terület, számukra olyan, mint egy bunker. Főleg a ritkábban használt kocsikba szeretnek befészkelni, de hűvösebb időben a motor melege is vonzza ôket – magyarázza a szakember.
Megmagyarázhatatlan okokból a vadak szeretik a kábelek szigetelését, de az elektromos vezetékek javítása több tízezer forintba kerül. Nem ritkák a több százezres károk sem. Az élőhelyüktől megfosztott vadállatok megtanultak alkalmazkodni az új körülményekhez, a jelek szerint most nekünk kell újra hozzájuk igazodni.
Bár hazai adatok nincsenek a nyestkárokról, beszédesek a német autóklub, az ADAC felmérései. A legtöbb nyestkárt április és július között jegyzik fel, de a karcsú kisragadozó lényegében egész évben aktív. A nyestek 2016-ban több mint 205 ezer autós káresetet okoztak a 82 milliós Németországban. Ez pedig abban az évben 66 millió eurót – 20,6 milliárd forintot – jelentett a tulajdonosoknak. Az ADAC munkatársait 2017-ben közel 12 500 esetben riasztották olyan autóhoz, amelyről később kiderült, hogy nyestkár miatt vált mozgásképtelenné.