Aktuális

A Ford Mustang mesés sikerének titka - legyártották a 10 milliomodik autót

Bors

Létrehozva: 2018.08.19.

Az autóipar számos olyan legendás modellel rendelkezik, amit szinte mindenki ismer, ám ezek közül is kiemelkedik a Ford Mustang. A Lee Iacocca vezetése alatt 1964-ben piacra dobott sportkocsi minden várakozást felülmúlt. Évi 120 ezer darab értékesítését tervezték, de már az első nem teljes évben is 400 ezer amerikai választotta a kevésbé népszerű modellek alkatrészeinek felhasználásával készült sportkocsit. Szükség is volt a sikerre, mert az amerikai gyártóra abban az időben nehéz évek jártak. A Mustang azonban varázs­ütésként rántotta ki a céget a slamasztikából.

A Mustang mentette meg a Fordot

A 60-as évek elején a Ford rendkívül nehéz időket élt meg. Unalmas, nem igazán jó minőségű autóik miatt az amerikaiak kezdtek elfordulni a márkától. A céghez értékesítőként került Lee Iacocca azonban a ranglétrán feljutva új szeleket gerjesztett a márkánál: több modell születésénél bábáskodott, de ezek közül is kiemelkedik a Mustang. Iacocca az első két generációt élte meg a Ford berkein belül, majd összekülönbözött a cégalapító családdal, és 1978-ban érdemei elismerése mellett kirúgták. Talán ennek is köszönhető, hogy 79-ben megjelenhetett a legendás Mustang név alatt egy máig szégyellhető modell, amin nem sikerült a 94-es negyedik generációnak sem javítani. Egészen 2005-ig kellett várni, hogy a régi vonalak visszaemelésével ismét egy igazi Mustang gördüljön le a gyártósorról. Azóta a modell lendülete töretlen.

Az első ge­nerációs Mustangot azóta 5 újabb változat követte, és bár egyik-másik csúnyán kilóg a sikeresnek mondható változatok közül, a legendás sportautó a napokban ünnepelte a 10 milliomodik példány legyártását. És a siker tovább folytatódik! A hatodik generáció, amit 2015-ben mutattak be, és azóta is fejlesztenek, tarol a sportautók piacán. Köszönhető ez a formavilágának, bődületes erejének, és a mindennapos használhatóságának is. 

Újságíróként számos gépkocsival találkozunk, tesztelünk, de vannak autók, amelyeket még mi is gyermeki lelkesedéssel várunk. A Mustang kulcsát átvenni, aláírni a papírokat, amely egy heti varázslatot biztosít, különleges érzés. Ennél már csak az különlegesebb, amikor a parkolóban megközelíthetjük a 2018-ra ráncfelvarráson átesett autót, elhelyezkedünk a hatalmas sport kagylóülésben, és megnyomjuk a start gombot a motor indításához. Nem lehet leírni azt a hanghatást, ahogy az 5 literes V8-as motor felbőg, hirtelen minden gondunk elszáll, és csak menni, menni szeretnénk. Eh­hez megfelelő segítséget nyújt a bődületes erő, hiszen 451 lóerő áll rendelkezésünkre, 529 Nm nyomatékkal, ami a soknál is több.

A tesztautóban 10 sebességes automata váltó dolgozik, ami igazság szerint talán túlzás: az erős motor mellett gyakorlatilag folyamatos váltásban van az autó, nyugodt tempó mellett 50 km/h mellett egészen hatodik fokozatig vált fel, és az első nagyobb gáz­adásra rögtön visszakapcsol vagy hármat, ami persze teljesen felesleges. De miután egy Mustangban ülünk, ezt is megbocsátjuk. Jó hír azonban, hogy a rengeteg sebességi fokozatnak köszönhetően, amely jól osztja be az autó erejét, normális használat esetén még az 5 literes benzines motor sem akarja lezabálni a fejünket, hiszen városi forgalomban alig több, mint 12 litert kíván százra, míg szabályos országúti autózás esetén 10 alá is vihető a fogyasztás. Az autó hivatalosan 4 személyes, de a hátsó ülésekre csak akrobatikus mutatvánnyal lehet bejutni, felnőttek számára szinte lehetetlen.

Az amerikai autók menettulajdonságairól nem szoktak ódákat zengeni, a Mustangon azonban érződik, hogy Európa is a célcsoportba tartozott. Így amellett, hogy sportosan ke­mény a rugózás, az autó kellemesen fordul még tempós kanyarokban is. Az úttartásért a MagneRide rendszer felel, ami másodpercenként ezerszer (!) reagál az útviszonyokra, vezetési körülményekre és persze a vezető stílusára, ennek megfelelően szabályozva a felfüggesztés keménységét. 

A Mustang legenda, vezetni örök időkre szóló élmény. Egyszerű autózásnál is mindenki megcsodálja, a közlekedés többi résztvevőjétől sorra jönnek a visszajelzések, hogy imádják. Ahogy imádtuk mi is, így a korábban jelzett gyermeki szívvel legszívesebben előkotornám régi perselyemet, hogy elkezdjem összegyűjteni a megvásárlásához szükséges 12,8 millió forintot, még ha abban kisebb motor is van, de akkor is egy Mustang!

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek