<p>Dübörög a szezon, sokan mennének nyaralni, a fapados légitársaságok mégis sorra baltázzák el a vakációt. A hoppon maradt utasok töredéke kér csak kártérítést, de talán épp erre utazik néhány társaság.</p>
Forrás: AFP
Aligha nevezhető bakinak, amit az ír, valamint a magyarországi székhelyű diszkont-légitársaságok műveltek az elmúlt hetekben. Bőrönd nélkül maradt utasok, a londoni Luton reptéren hagyott turisták, járattörlések – néhány a bosszantó események sorából. Az utasoknak azonban mindezt nem kell ölbe tett kézzel végigasszisztálniuk.
Magyarországon nem egy szervezet jött létre azért, hogy segítsék a pórul járt utasokat – ilyen például a Kesettagepem.hu is. Céljuk, hogy segítsék az utasokat jogaik érvényesítésében. Bár az utasok a légitársaságoknál is tehetnek panaszt, az ügyek jellemzően hatékonyabban mennek, ha ezt egy szakirodára bízzák. Bokor Péter munkatárstól megtudtuk: a magyar utasoknak csupán 8-10 százaléka nyújt be panaszt.
– Ha pár napot késik a csomag, akkor az emiatt szükséges vásárlás összegét többnyire kifizetik, ha van róla számla. Jellemzően napi 40-50 euróig – azaz legfeljebb 16 ezer forintig – kártalanítanak. Huszonegy nap után már elveszettnek minősül a csomag, akkor ki kell fizetni, ami a bőröndben volt. Általában néhány száz euróig gondtalanul törleszt a légitársaság – mondja a szakember. Késésnél más a helyzet: két óra esetében ellátási kötelezettsége van a cégnek, három óra felett viszont, az Európai Közösségek légi rendelete alapján, távolságtól függően akár kétszázezer forint is lehet a kompenzáció. Járattörlés esetén biztosítani kell a transzfert, szállást, ha ezt nem teszi meg a társaság, akkor utólag kell kifizetnie.
– Sok fapados légitársaságra igaz, hogy kihasználják az utas tudatlanságát. A kártérítés csak akkor jár, ha azt külön kéri az utazó. Kivéve, ha az időjárás, katasztrófahelyzet, vagy sztrájk az ok – tudta meg a Bors Varga Gábortól, az Egek Ura blog szerkesztőjétől. – Különösen a fapadosokra igaz, hogy sok esetben lepattintják az utasokat. Olyan okokra hivatkoznak, amit a legtöbben nem tudnak ellenőrizni, vagy egyszerűen nem kérdőjeleznek meg.
Éppúgy, ahogy a Ryanair esetében, a Wizz Airnél is eljárást indított a Kormányhivatal. – Elfogadhatatlannak tartjuk a Wizz Air légitársaság elmúlt napokban, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren folytatott utasok tucatjainak nyaralását tönkre tevő gyakorlatát – közölte a Miniszterelnökséget vezető miniszter és a közszolgálatért felelős államtitkár.
Mint írják: a Wizz Air tisztességtelen az utasokkal szemben, mert nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit, és nem biztosítja azokat a szolgáltatásokat sem, amiért az utasok korábban már fizettek, így semmibe veszik a fogyasztóvédelmi szabályokat.