Veszélyes izotópos anyag okozott fennakadást Ferihegyen, miután a szállítmány forrósodni kezdett. Szerencsére nem volt senki veszélyben, de rendben van-e, ha egy utasszállító repülő a poggyászok mellett veszélyes anyagokat is visz?
Forrás: Bors
Sugárzó anyag miatt lepték el katasztrófavédők tegnapelőtt este a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B Terminálját. A sugárzó anyagot a magyarországi Izotóp Intézet Kft. rendelte, amit az oroszországi Dimitrovgradból hoztak a törökországi Isztambulon keresztül Budapestre.
Az irídiumizotópot tartalmazó konténer információink szerint egy utasszállító csomagterében volt. A repülőgép személyzete azért riasztotta a katasztrófavédőket, mert arra lettek figyelmesek, hogy a konténer forró. A cég szerint nem volt ok a pánikra, hiszen hasadó anyag szállításakor természetes az ilyen jellegű hőmérséklet-emelkedés.
A légitársaság dönt
Azt, hogy lehet-e például légi teherárut szállítani polgári gépen, és ha igen, akkor milyet, mindig az adott légitársaság belső szabályzata alapján döntik el – tájékoztatja a Borsot Kurucz László, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér helyettes szóvivője.
– Vannak légitársaságok, amelyek csak az utasokat és poggyászaikat szállítják, és vannak olyanok is, akik felengednek a gépre egyéb légi teherárut is. Hogy ezek csomagok vagy postaküldemények, vagy egyéb más termékek-e, az viszont a légitársaság kereskedelmi döntése – mondja a helyettes szóvivő. Emellett lehet szó speciális anyagról is, mint amit ebben a konkrét esetben is szállítottak.
Sok a szabály
Nemzetközi szabályozások vonatkoznak arra, hogyan lehet bármilyen veszélyes anyagot szállítani – világosít fel Hajdu Márton, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője. – Ebbe beletartozik, hogy hogyan kell csomagolni, milyen mennyiségben szállítható, milyen jelzéseket kell feltüntetni a csomagoláson. Nagyon sok megkötés van a biztonság érdekében. Ezek nemcsak izotópokra vonatkoznak, hanem minden veszélyes anyagra, legyen szó légi, vasúti, közúti vagy vízi szállításról – hangsúlyozza a szóvivő.
– Ha ilyen esethez megyünk, megvizsgáljuk, hogy a csomag pontosan mit tartalmaz. Méréseket végzünk. Elsődleges, hogy olyan biztonsági zónát alakítsunk ki a csomagnak, amin belül csak a szakemberek tartózkodhatnak. Szerda este több lépcsőben egy 300 méter sugarú biztonsági zónát alakítottunk ki. Így gyorsak és hatékonyak a szakemberek – meséli el a Borsnak a szóvivő. Természetesen olyan hasadóanyagot, ami egy atomerőmű hulladéka volt, nem lehet ilyen körülmények között szállítani, de egy orvosi műszer alkatrészét vagy gyógyszeralapanyagot igen.
Bírjuk a sugarat?
– Egy mellkasröntgennél vagy tüdőszűrésnél régen a mostaninak a több ezerszeres dózisát kapták az emberek, mégsem haltak bele. Ma az akkori dózisok ezredrészével dolgoznak az orvosok, nem hiszem, hogy félni kellene a repülőn ettől – jegyzi meg a Borsnak Komáromi Zoltán háziorvos. Ha utasszállító gépen veszélyes anyagot szállítanak, ami esetleg még közel is van egy utashoz vagy egy csomagtérben szállított háziállathoz, akkor sem kell aggódni.
– Ezek az anyagok konténerekben vannak. Olyan ólomköpeny van a tartályban és olyan pici mennyiségű izotóp, hogy szinte lehetetlen, hogy bárkinek baja legyen tőle. Akár három órára is ráfeküdhet, akkor sem lesz gondja – tájékoztat az háziorvos. Ha esetleg történik egy katasztrófa és lezuhan a gép, akkor sem károsodhat, nem repedhet szét, nem törhet el ez a tartály, ahogy a fekete doboz sem. – Aki engedélyt kap ilyen anyagok szállítására, az ezekkel a szabályokkal tisztában van és be is tartja – emeli ki Komáromi Zoltán.