<p>Nyelvórára költenek a szülők a legtöbbet, ha különóráról van szó. Vajon meddig lehet terhelni a gyereket, és milyen technikákkal érhető el, hogy még az iskolai órák után is benne maradjon bármi a fejében?</p>
A szülőnek a pénz miatt, a gyereknek meg a sok elvárás miatt fájhat a feje, amikor a különórák kerülnek terítékre otthon. A Pénzcentrum friss felméréséből kiderül, sokszor jó mélyen zsebbe kell nyúlni ahhoz, hogy a gyerek felzárkózzon, vagy felkészüljön a nyelvvizsgára, legyen akár általános vagy középiskolás gyerek.
Matricát mindenhová!
A Bors által megkérdezett szakemberek egyaránt kiemelték a memóriakártyák fontosságát. A kép-szó összefüggések egyszerre több érzékszervet is megmozgatnak, így gyorsabban és biztosabban vésődik be az emlékezetbe az elsajátítani kívánt szó vagy kifejezés. A memóriakártyák esetében a leírt szöveget hangosan kimondva a szem és a fül is ugyanarra a dologra koncentrál.
Egy másik módszer a képalkotás erejét használja ki: a lakás bútoraira ragaszthatunk olyan cetliket, amiken az adott tárggyal kapcsolatos szavak, mondatok szerepelnek. Mivel gyakran találkozunk a lakásban a szöveggel és a tárggyal együtt, az agyunk összekapcsolja a két dolgot, amivel észrevehetetlenül tanulunk.
Ki kell vívni az érdeklődést
Nehéz egyértelmű választ adni arra, hogy a gyereknek jó vagy sem az iskola mellett a pluszóra. Bojti Andrea gyermekpszichológus szerint ki kell vívni az érdeklődését. – Ha a szülő úgy látja, szükség van a több nyelvórára, akkor is érdemes olyan pluszprogramot betervezni mellé, amit a gyerek maga is szeretne, ami iránt ő érdeklődik. Szerencsés lenne, ha az iskolában úgy tanítanának, hogy ne kelljen magántanárhoz járniuk. De, ha a gyerek egy átlagos tanítási napja délután 2-kor ér véget, figyelni kell arra, hogy a különóra előtt legyen ideje kikapcsolódni, pihenni is – figyelmeztet Bojti Andrea.
Nem elég a szótár
A nyelvtanárok szerint a legnagyobb probléma az, hogy szinte lehetetlen egy 45 perces tanórán belül minden gyerekkel külön foglalkozni a nagy létszámú osztályok miatt. A külön- órának éppen az az előnye, hogy egyszerre csak egy gyerekre tud koncentrálni a tanár. Baratkai Violetta magán angoltanárhoz többnyire általános iskolás gyerekek és óvodások járnak. A Borssal megosztott tapasztalata szerint az, hogy a középiskolai nyelvórán hogyan teljesít majd a gyerek, csakis attól függ, milyen módszerrel tanították kisiskolás korában. – A tanáron sok múlik. Ha a gyerek úgy érzi, hogy kényszerítik a tanulásra, akkor sokkal nehezebben fog menni neki. A figyelmüket folyamatosan fent kell tartani. Az szerintem nem elegendő, ha a gyereket leültetik egy szótárral a kezébe, mert csak elveszik a kedvét. Ez a felnőtteknél sem működik, akkor miért várnánk el, hogy a gyereknél fog? – teszi fel a költői kérdést a nyelvtanár.
Pénz beszél?
A legolcsóbban 1000 forintért lehet különtanárt találni, aki ezért mindössze 45 percet foglalkozik a gyerekkel. De sokkal jellemzőbb, hogy ugyanennyi időért 2500–3000 forintot kérnek el. Ez heti két órával számolva havi 24 ezer forintot vesz ki a családi kasszából, gyerekenként. A legegyszerűbb az lenne, ha az iskolai tanórák keretén belül el lehetne érni, hogy minden egyes diák ugyanolyan szintű nyelvtudást sajátítson el plusz- órák nélkül, ám ez aligha megvalósítható.
• Memóriakártyákkal sok tanulási időt spórolható meg
• Olvasson, nézzen és hallgasson olyasmit, ami az anyanyelvén is érdekli!
• Használja akkor is a nyelvet, még ha kicsi is a szókincse
• Fordítsa le kedvenc dalszövegeit!
• Legyen mindig szótár a közelben, ha idegen szóval találkozna
• A frissen megismert idegen szavakkal alkosson mondatokat
• Munkába menet segít a hangoskönyv! Ez napi fél-egy óra észrevétlen tanulás