Egyre többen vásárolnak inkább új kocsit Magyarországon, mint használtat. Idén az év kezdetétől augusztus 31-ig 31 százalékkal több új autót vettek a magyarok, mint 2017-ben ugyanebben a 8 hónapban. Mi az oka?
Forrás: Thinkstock (képünk illusztráció)
Egészen pontosan 95 730 új személygépkocsi talált gazdára január 1-jétől augusztus 31-ig – derült ki a carinfo.hu összesítéséből. Ráadásul – úgy tűnik – sokan nyáron döntik el, hogy pénzt áldoznak új autóra. Ha csak 2017 és 2018 augusztusát hasonlítjuk össze, látszik, hogy 45 százalékos a különbség (idén a nyár utolsó havában 12 931 új verdát helyeztek forgalomba).
Visszajött a bátorság
Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke szerint a titok nyitja egyfelől az, hogy egyre több magánszemély ül bátrabban új kocsiba.
– A 2008-ban begyűrűzött hitelválság után hosszú évekig jellemzően nem vettek új autót magánvásárlók, szinte csak cégek és intézmények. Most viszont már kezdenek a magánszemélyek visszatérni az új autók piacára.
Elsősorban tehát ettől nőtt meg az eladás. Van azonban egy másik vélhető ok is. Mégpedig az, hogy egyre kevésbé bíznak az emberek a használt autókban. Még akkor is, ha az új kocsik ára valamivel még nőtt is a tavalyiakhoz képest.
Az olcsóbb drágább
– Rengetegen vannak, akik befürödtek használt autóval. Ők rájöttek, hogy sokszor azt próbálják meg itthon eladni, amit külföldön már nem éri meg megjavítani. Ha valaki mondjuk 1000 euróért – 325 ezer forintért – vesz egy makulátlan használt autót, lehet, hogy a négy új gumiért többet fog fizetni, mint amennyibe a kocsi került – mondta az elnök.
Így gondolkodik egyik szigetszentmiklósi olvasónk, István is, aki a napokban vett egy új Suzukit, hogy lecserélje régi, szintén japán kocsiját.
– Azért döntöttünk a párommal az új autó mellett a használttal szemben, mert így nincs rizikófaktor, és sokkal jobb a fogyasztása is. Úgy gondoljuk, hogy így még mindig olcsóbban jövünk ki, mert a használt autóra a vételáron felül még sokat kell költeni – érvelt, hozzátéve: szerinte a választott típus az ár– érték arányt tekintve a legjobb.
Flottacsere: 3 évente
Hogy sokan gondolkodnak így, azt a számok is igazolják – és ez itt nem a reklám helye. Tény, hogy a Suzuki vezette augusztus végén a hazai újautó-piacot 14,34 százalékos részesedéssel, azaz 13 727 forgalomba helyezéssel. A gépkocsipiac másik fontos oszlopát jelentik a vállalati flottába tartozó autók, vagyis a céges kocsik. Ezen a téren azonban a szakemberek nem tapasztaltak nagy változást.
– Ott általában az volt és most is az a jellemző, hogy háromévente cserélnek a cégek nagyobb autóflottát – magyarázta Knezsik István, aki örül az idei kedvező számoknak. Hiszen így csökken a használt járművek behozatala, miáltal fiatalodhat a hazai gépkocsiállomány.