<p>Csupán egy hajszál híján nem tör-tént tragédia a múlt hétvégén a baji búcsún, ahol működés közben egyszercsak leszakadt a körhinta. Nem ez volt az első ilyen eset. </p>
Jó bulinak indult, de kórház lett a vége. Sajnos egyre több hír kezdődik így, amikor egy-egy hintabalesetről tudósítanak az újságok. Felmerül a kérdés: mi az oka az elszaporodó hintabaleseteknek, és ki felel a következményekért?
Újra beüzemelték a Sziget halálgépét
2008-ban például egy töki falunapon tört el menet közben egy körhinta két tartóeleme, a rajta lévő kabinok pillanatok alatt szétrepültek. A balesetben több gyerek is megsérült. A mentők 17 embert vittek kórházba. Négyen súlyosan megsérültek, közülük egy ember életveszélyesen. Akkor kiderült az is, hogy ugyanez a körhinta az 1999-es Sziget Fesztiválon halálos balesetet is okozott. A baji esetnél egy szemtanú elmondta: ott sem ez volt az első ilyen eset. – Egyszer már leszakadt itt egy gép.
Kötelező naplóban dokumentálni
A körhintákra vonatkozó előírásokat a 7/2007 (I.22.) GKM-rendelet szabályozza. Mint azt a Bors megtudta: az üzemeltetőnek széleskörű kötelezettsége és felelőssége van, és gyakorlatilag a teljes üzem során felügyelnie kell, sőt fenn is kell tartania a berendezés állapotát.
– Az ellenőrzést úgynevezett üzemeltetési naplóban kell dokumentálnia. Ezt nevezhetjük operatív ellenőrzésnek. Minden felállítást követően végre kell hajtani és dokumentálni is kell – tájékoztatott Madaras Botond, a mutatványos berendezések tanúsítására kijelölt egyik szervezet ügyvezető igazgatója. Ez alapján az üzemeltető felelős a berendezés megfelelő állapotáért, beleértve a karbantartást, valamint az időszakos független vizsgálat meglétét is. A kijelölt szervezet pedig az időszakos vizsgálat idején a megfelelőségért felel, ami a berendezés szakszerű kialakítását jelenti.
Évente vizsgálják az eszközöket
A berendezés veszélyességi osztályától függően külső, független szervezettel egy-, két-, illetve háromévente ellenőriztetni kell a berendezést – értelemszerűen a legveszélyesebbeket évente. Az úgynevezett kijelölt szervezet – amelyből Magyarországon jelenleg kettő van – megfelelőségi tanúsítványt állít ki, amennyiben a berendezés biztonságossága igazolt a vizsgálat idején. A kijelölt szervezetek által végzett vizsgálatok közötti időszakban az üzemeltető felelős a megfelelő állapot fenntartásáért, illetve a megfelelő össze-és szétszerelésért. A kormányhivatalok a hatósági ellenőrzés során elsődlegesen a berendezések dokumentációját, a napló és a tanúsítvány meglétét, az üzemeltető képzettségének igazolását ellenőrzik.
– Általánosságban elmondható, hogy a mutatványos berendezések üzemeltetése gondos és precíz munkát igényel, hiszen legtöbbször mostoha és változó körülmények között üzemelő, gyakran szét-és összeszerelt eszközökről van szó. Nem hazai sajátosságról beszélünk, világszerte igaz és érvényes ez – tette hozzá a szakértő. A rendelet jelenleg érvényes szövege már tartalmazza a veszélyes berendezések szétszerelt állapotban történő kötelező vizsgálatát is, amelyet háromévente kell elvégezni.
Tavaly szeptemberben egy 19 éves fiú, Máthé Krisztofer zuhant ki egy 33 méter magas körhintából Várpalotán, amikor a hinta felső tartóeleme leszakadt, mert mint később kiderült, nem megfelelő anyagból készült. A fiú nyolc métert repült és nekicsapódott a járdának. Csupán kétszázaléknyi esélyét láttak az orvosok a túlélésnek. Krisztofert most egy budapesti rehabilitációs intézetben ápolják, napról napra gyógyul.