Aktuális

Városi legenda csak, hogy gyilkos volt Michelangelo?

Bors

Létrehozva: 2018.10.27.

Bizarr művészet - ezt a címet viseli sorozatunk, melyben világhírű alkotók megdöbbentő, megbotránkoztató, sokszor sötét titkairól rántjuk le a leplet. Sokak szerint a legnagyobb reneszánsz művészek - más lehetőség híján - bűnözőkké, esetenként gyilkosokká váltak, hogy jobb művészek lehessenek. Vajon mindez igaz, vagy csak városi legenda?

Sokan azt hiszik, hogy a boncolás - mint az emberi test felépítésének és megismerésének egyik kiváló módja - csak a reneszánszban jelent meg hivatalosan, és ha előtte létezett is, akkor azt csakis a legnagyobb illegalitásban művelték, miután az egyház tiltotta és büntette. Valójában azonban - derült ki néhány éve a Harvard egyik kutatónőjének, Katherine Parknak köszönhetően - már az 1500-as évek előtt is bevett, és az egyház által is támogatott gyakorlat volt a boncolás, ugyanakkor tény, hogy a reneszánsz kora, és főleg a reneszánsz nagy művészei voltak azok, akik hatalmas lökést adtak az anatómiai tanulmányoknak.

Honnan szerezték a holttesteket?

Annak ellenére, hogy nem tiltották a boncolást, nem volt épp könnyű holttestekhez jutni - pláne egy művésznek. Pedig a legnagyobbak - köztük Michelangelo és Leonardo da Vinci - pont az emberi test megismerésével akartak minél tökéletesebb festőkké és szobrászokká válni.

Leonardo - akinek anatómiai rajzai gyakorlatilag az orvostudományra is nagy hatással voltak - például gyakran ólálkodott kórházak körül, hogy így jusson holttestekhez. 1506-ban például egy firenzei kórházban összeismerkedett egy százéves beteggel. Megvárta, amíg a férfi meghal, majd felboncolta. Ugyanakkor az a pletyka is hosszú ideje tartja magát, hogy sírrablásra is vetemedett. Noha ezt nem lehet száz százalékos bizonyossággal kijelenteni, az tény, hogy az 1400-as évek végén, 1500-as évek elején sok sírrabló dolgozott orvosok, egyetemi professzorok és művészek megbízásából.

Gyilkosságra is vetemedtek?

Michelangelo 17 éves kora óta boncolt. Célja az volt, hogy ő legyen a világ legnagyszerűbb szobrásza - ám az emberi test megismerésében nem elégedett meg az aktok rajzolásával. Ugyan a korszakban igen nehéz volt holttestekhez jutni, neki kifejezetten szerencséje volt, ugyanis a firenzei Santo Spirito templom, illetve a hozzá tartozó kolostori kórház megfelelő mennyiséggel látta el - cserébe csak egy feszületet kellett csinálnia a templomba.

A művészről egyik életrajzi könyvében úgy írnak, mint aki több testet boncolt fel, mint a kor professzorai. Egy orvos, Realdo Colombo később fel is kérte egy anatómiai könyv illusztrálására, ám ő ezt időhiányra hivatkozva végül visszautasította. A tudása azonban kétségtelenül meg lett volna hozzá...

Azonban könnyen lehet, hogy később Michelangelo is sötétebb módszerekhez folyamodott, hogy tökéletesíthesse művészetét. Amellett, hogy egyesek szerint ő maga is hullarabló volt és számos kriptát, sírt kifosztott, hogy újabb testekhez jusson, egy - már a reneszánszban elterjedt - pletyka szerint egyszer végzett egy hordárral, hogy végignézhesse a haláltusáját. Miért? Hogy minél tökéletesebben, élethűbben ábrázolhassa majd Krisztus szenvedését. 

Miután semmilyen feljegyzés nincs arról, hogy valaha is felelősségre vonták volna, ezt az ötszáz éve terjedő pletykát természetesen nem lehet történelmileg alátámasztani. 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek