Aktuális

A mai este okot ad a magyaroknak a büszkeségre

Címkék
politika

MTI

Létrehozva: 2018.11.15.

Ez egy olyan este, ami okot ad nekünk, magyaroknak a büszkeségre - jelentette ki Orbán Viktor miniszterelnök csütörtök este Milánóban a világhírű magyar zeneszerző, Kurtág György első operájának ősbemutatója előtt az M5 kulturális csatornának.

Forrás: Szecsődi Balázs

A miniszterelnök gratulált Kurtág Györgynek. Mint mondta, nagy dolog, hogy a milánói Scalában tartják a Kossuth-díjas magyar zeneszerző első operájának a premierjét.

Orbán Viktor kiemelte: míg a kevesek által ismert magyar nyelv inkább elválaszt minket a világ többi részétől, a zenén keresztül, zenei géniuszaink segítségével el tudjuk mondani, kik vagyunk és mit gondolunk a világról.

A miniszterelnök a milánói Scala operaház múzeumában, Liszt Ferenc zongorája mellett nyilatkozva kiemelte: büszkék lehetünk arra, hogy a magyar zene géniuszai, köztük Liszt Ferenc, Bartók Béla, Ligeti György és Kurtág György komoly alkotásokkal járultak hozzá a világ zenetörténetéhez.

"Biztos vagyok benne, hogy a magyarság számára a legfontosabb hely ez alatt a két-három óra alatt Milánó" - jelentette ki Orbán Viktor.

Kurtág György Fin de Partie című művében Samuel Beckett azonos című drámáját, A játszma végét zenésítette meg. Az operát a színdarab francia nyelvű szövegére komponálta. A milánói operaház a Holland Nemzeti Operával koprodukcióban hozta létre az előadást. Az operát Pierre Audi állítja színpadra, a francia-libanoni rendező ezzel a művel debütál a Scalában. A Scala zenekarát a német Markus Stenz, a holland rádió filharmonikus zenekarának vezető karmestere vezényli.

A világpremier díszlet és jelmeztervezője az osztrák Christof Hetzer. A négy énekes szerepben Frode Olsen (Hamm), Leigh Melrose (Clov), Hilary Summers (Nell) és Leonardo Cortellazzi (Nagg) lép színpadra.

Kurtág György az operán Alexander Pereira felkérésére kezdett dolgozni 2010 táján, amikor Pereira még a Salzburgi Ünnepi Játékok intendánsa volt, később a milanói Scala intendánsa lett. A hosszú ideig Franciaországban élő zeneszerző a művet Budapestre hazaköltözve fejezte be.

UPDATE: Nyolcperces tapsot kapott a Kurtág-opera a milánói Scalában 

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.

A legnagyobb olasz napilap azt írta, a Scalából a taps egészen Budapestig hallatszott, ahonnan a 92 éves Kurtág György követte az előadást, mert a premieren nem tudott részt venni. A Corriere értesülése szerint feleségével együtt rádión keresztül hallgatta a premiert.

A Kossuth-díjas magyar zeneszerző Samuel Beckett 1957-ben Párizsban bemutatott A játszma vége című abszurd drámáját zenésítette meg.

Az újság kiemelte, hogy a Kurtág-ősbemutató közönségében ültek a szakma képviselői: kortárs zeneszerzők, zenészek, zenekritikusok a világ minden részéből. A nézőtérről hallgatta Kurtág első operáját többek között a Scala színpadán is jól ismert Maurizio Pollini olasz zongoraművész, Pierre-Laurent Aimard francia zongoraművész, Schiff András zeneszerző, karmester, valamint jelen volt a darab írójának unokaöccse, Edward Beckett is. A világpremieren jelen volt a zeneszerző fia, ifjabb Kurtág György. Magyarország képviseletében Orbán Viktor miniszterelnök is részt vett Kurtág György első operájának bemutatóján.

Fabio Vacchi olasz zeneszerző úgy nyilatkozott, Kurtág a 20. századi zene egyik viszonyítási pontja, "annak példája, miként éleszti újra a hagyományt a kortárs interpretáció".

Hozzátette: bár Kurtág eddig soha nem írt operát, "zenéjét áthatja a drámaiság ezért elkerülhetetlen volt, hogy elérkezzen az operaíráshoz".

Alexander Pereira, a Scala intendánsa szerint kilencvenévesen Kurtág György "új és mélyebb érzelemmel" is megtöltötte A játszma végét, amelyet zenébe ültetett át.

A Corriere della Sera zenekritikusa mérföldkőnek nevezte a Kurtág-operát, megjegyezve, hogy az eddig rövidebb zeneműveket alkotó Kurtág nem csak kísérletezett, hanem "igazi operát" alkotott. A Kurtág-mű az érzelmi intenzitást a tőle megszokott és a végletekig mértéktartó zenei stílussal párosítja: az újság szerint ehhez igazodik a minimálisra redukált, de elegáns, fekete-fehér díszlet is, amely forgószínpaddal követi az opera öt jelenetét. A főszereplő Hamm szülei, Nell és Nagg úgy jelennek meg a színpadon, hogy felsőtestük egy-egy szemeteskukából emelkedik ki. 

Az Il Messaggero római napilapnak Alexander Pereira azt mondta, a Kurtág-operát tartja az utóbbi ötven év legjelentősebb premierjének a Scalában.    A milánói operaház a Holland Nemzeti Operával koprodukcióban hozta létre az előadást. A darabot a Scalában szintén most debütáló francia-libanoni Pierre Audi rendezte, a Scala zenekarát Markus Stenz német karmester, a holland rádió filharmonikus zenekarának vezető karmestere vezényelte, díszlet- és jelmeztervező az osztrák Christof Hetzer volt. A négy énekes szerepben Frode Olsen (Hamm), Leigh Melrose (Clov), Hilary Summers (Nell) és Leonardo Cortellazzi (Nagg) lépett színpadra.

A zeneszerző korábban elmondta, hogy 1957-ben, néhány hónappal a premier után látta Beckett darabját Párizsban és a színmű életre szóló hatással volt rá. A Beckett-darabból kétórás, egyfelvonásos opera készült: Kurtág az eredeti mű kulcsepizódjait, a teljes darab több mint felét használta fel, prológust és epilógust is írt hozzá. Olasz sajtóértesülések szerint Kurtág még további jelenettel egészítené ki az operát.

Markus Stenz elmondta, hogy a világpremier előtt Budapesten összpróbát mutattak be Kurtág Györgynek. 

A darab november 25-ig látható a milánói operaházban, november 22-én a Rai5 olasz közszolgálati televízió is közvetíti.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek