A szemfülesebb hölgyek már észrevehették, hogy egyes szolgáltatásokért és termékekért többet kell fizetniük, mint a férfiaknak. Utánajártunk, minek köszönhető ez az igazságtalanság.
Nincs nemekkel szembeni előítélet
Szerencsére szó sincs arról, hogy a férfiknak kedveskedni akarnának a gyártók, a nőket pedig szeretnék kiforgatni a vagyonukból. A válasz ennél sokkal egyszerűbb. – Biztos vagyok benne, hogy a férfiaknál is van olyan termék, amelyért ők többet fizetnek, mint a hölgyek, itt nem a nemek közötti különbségről van szó. Egyszerűen csak a hölgyeknek nagyobb szükségük van egyes termékekre és szolgáltatásokra, így hajlamosak többet is kiadni ezekért. Ez egyfajta piaci logika. Ha hiúbbak, vagy fontosabb nekik a jobb megjelenés, akkor bizonyára többet hajlandóak erre költeni – magyarázta Németh Gergely gazdaságpszichológus, majd hozzátette, hogy a cégek komolyan felmérik, mennyi az az összeg, amelyet a hölgyek még hajlandóak kifizetni egy termékért, ha ugyanis túllőnek ezen, inkább visszarakják azt a polcra.
37 százalékkal több
A fodrászoknál, sőt a boltok polcain is látszik, hogy a rózsaszín, nőknek árult termékek valamennyivel drágábbak. A babaholmiktól kezdve a gyermekjátékokon át minden terméknél észrevehető egy bizonyos fajta ártöbblet, amely országonként változik. Nálunk még nem is annyira szembetűnő a dolog, mint például az Egyesült Államokban. Ezt a jelenséget egyszerűen csak „rózsaszín adónak” nevezik. Emiatt már több országban is felháborodtak a nők, hiszen ez összeszámolva nagy pénzkiesést jelent az egyébként is sokszor kevesebbet kereső nőknek. A The Times számolta össze először, hogy mennyi az annyi. Kiderítették, átlagosan 37 százalékkal drágábbak a nőknek szánk termékek, sőt egy másik felmérésnél 42 százalékos áremelkedést tapasztaltak.
A nőkkel több a munka
A „rózsaszín adó” egyes termékeknél nálunk is megfigyelhető. A külföldi cégek ezt a jelenséget azzal magyarázzák, hogy a nők – legyen egy termék bármilyen drága – könnyebben kinyitják a pénztárcájukat, mint a férfiak. Mivel előbbiek ösztönből vásárolnak, az erősebbik nem tagjai inkább a racionalitás határán mozognak. Emiatt több figyelmet kell fordítani a hölgyeknek szánt termékeknél a reklámra és a csomagolásra is, hogy az színesebb és meggyőzőbb legyen, így ösztönözve őket vásárlásra. Sőt a különböző kozmetikumoknál az sem mindegy, milyen illatokkal és alapanyagokkal dolgoznak, mivel a nők erre sokkal érzékenyebbek, mint a férfiak. Ha pedig a hozzávalók drágábbak, akkor bizony a termékek ára is magasabb lesz.
Észrevehetően drágábbak
Főleg a márkásabb termékeknél szembetűnő a különség. Például a Chanel tusfürdőnél a nőknek szánt fajták 15 ezer forint körüliek, míg a férfiaknak gyártottak 2-3 ezerrel kevesebbért kaphatók. De ha az olcsóbb termékeket vesszük, akkor is megfigyelhető ez, bár ott csak pár 100 forint a differencia. Ha nem ragaszkodunk a finom illatokhoz, az árkülönbséget kijátszhatjuk akár uniszex termékekkel, de ha biztosra akarunk menni, olyan márkát válasszunk, ahol az árak megegyeznek.