Bizarr művészet - ezt a címet viseli sorozatunk, melyben világhírű alkotók megdöbbentő, megbotránkoztató, sokszor sötét titkairól rántjuk le a leplet. Egyetlen ujjlenyomat: ez teszi igazán különlegessé azt a képet, ami decemberben kerül kalapács alá. Pedig nem is lehet tudni száz százalékosan, kié az a bizonyos ujjlenyomat.
6 millió fontos - azaz több mint 2 milliárd forintos - kikiáltási áron kerül árverésre az a festmény a jövő hónapban, amit egy rejtélyes ujjlenyomat tesz igazán különlegessé. Pedig maga a kép nem is oly nagy, sőt, nem is igazán önálló mű, sokkal inkább tanulmány egy nagyobb munkához. Azonban könnyen elképzelhető, hogy a sarkában alkotója egyetlen ismert ujjlenyomata található - ez pedig egyedülállóvá teszi az aprócska Rembrandt-művet.
A Tanulmány egy fiatal férfi fejéről című kép mindössze 25x20 centis, és nem is foglal el kiemelkedő helyet a holland mester életművében - már csak azért sem, mert egy tanulmányról beszélünk, amit valószínűleg egy Jézus-ábrázoláshoz készített a XVII. században élő és alkotó művész. A 2011-ben, restaurálás közben észrevett ujjlenyomat azonban egyedivé teszi.
Noha szinte minden egyes képen találni ujjlenyomatokat a különböző korokból - ha elég alaposan, és persze a megfelelő eszközökkel keressük őket -, ezen a képen az eredeti festékrétegben maradt valakinek a hüvelykujj-rajzolata. Azaz nem sokkal a kép elkészülte után - de még megszáradása előtt - nyomódott bele. Épp ezért gondolják, hogy maga Rembrandt hagyta benne a lenyomatot - vagy valaki, aki közel állhatott hozzá, és bejárása volt a műtermébe. Sajnos nincs egyetlen másik fennmaradt Rembrandt-ujjlenyomat, így összehasonlítani sincs mivel - azaz könnyen lehet, hogy sosem tudják majd minden kétséget kizáróan bebizonyítani, hogy az övé.
A szakértők szerint azonban nagyon is sokat elárul ez az ujjlenyomat. Az elhelyezkedéséből például rekonstruálni tudták, hogy fogták meg a képet elkészülte után. Úgy sejtik, akárki is emelte meg a frissen befejezett festményt, tetszhetett neki, elégedett lehetett vele.