A szülő szíve szerint bármit megvenne a gyermekének karácsonyra, de korántsem biztos, hogy ezzel teszi a legjobbat a gyermeknek. Buresch Nóra gyermekpszichológus segít olvasóinknak abban, hogy a kicsiknek a koruknak legmegfelelőbb ajándékot válasszák.
A szakember szerint a megfelelő ajándék kiválasztásánál a három legfontosabb szempont az életkor, az aktuális fejlődési szint és a gyermek érdeklődési köre. Természetesen figyelembe kell venni a család igényeit és pénztárcájának vastagságát is.
3–4 éves korban egy vágyott helyzet újraélésének „mintha világa” és a „másnak lenni” élménye hoz játékörömöt. A gyermek a szeretett másik (felnőtt, kis kedvenc) hanghordozását, gesztusait, mozdulatait utánozza. A játék során fontos szabályok gyakorlása és elsajátítása történik, amelyek szociális, érzelmi, értelmi fejlődését szolgálják.
Az 5–7 évesek vonzódnak a felnőtt szerepekhez, foglalkozásokhoz. Válasszunk akár berendezhető babakonyhát, farmot kis állatokkal, gyerekszobán át tekergő kisvasúthálózatot vagy foglalkozásokat és vágyott figurákat megjelenítő jelmezeket, bábokat, mindegyikkel örömöt szerezhetünk számukra.
Az 7–9 éveseknek bátran ajándékozhatunk egyszerűbb társasjátékokat, hiszen már képesek azokban kitartóan részt venni. A társasjáték különösen élvezetes, ha saját kezűleg és nagy méretben készül. Érdemes kiegészíteni fantáziadús részletekkel, kihívást jelentő izgalmas, elgondolkodtató feladatokkal, kártyákkal, gyűjthető zsetonokkal. A jól ismert activity típusú játékelemekkel további vicces, gesztusok és nagy mozgások kifejezésének teret nyitó fordulatok is beemelhetők.
9–14 éves korban a gyerekek érdeklődési köre határozottabban kezd kialakulni, érdemes segíteni a kibontakozását. Ha szívesen ül a számítógép előtt, ajándékozzuk meg olyan programokkal, amelyek kreativitást igényelnek. Ilyenek a felfedező- vagy civilizációs játékok, amelyek az öncélú agresszió helyett a stratégiai tervezést és gondolkodást segítik. Ide tartoznak a térbeli mozgásra alapozó játékok is, amelyek kiemelik a gyermeket a számítógép előtti passzivitásból. Érdekes és motiváló a rajzos, animációt lehetővé tevő szoftverekkel való ismerkedés. Emellett az olvasás, szövegértés fejlődésével a korosztálynak megfelelő történetek írott vagy hangoskönyv formájában ajánlható számukra.