Nagy fába vágja a fejszéjét a kormány a fővárosi tömegközlekedési rendszer átalakításával. Fejlesztenék a HÉV-eket, kezdődne az 5-ös metró építése és egy új vasúti alagúttal is bővül majd Budapest.
A tervek szerint a 2-es metrót összekötik a H8-as HÉV-el az Örs vezér téren, a H6-os és H7-es HÉV-ekkel pedig egészen a Kálvin térig lehet majd közlekedni, ráadásul a föld alatt. De alagút kialakítása is tervbe van véve. A gyökeres átalakítás alapvető célja az lenne, hogy kedvet csináljanak az autózóknak arra, hogy lecseréljék négykerekűiket tömegközlekedési eszközökre.
Túl sok a kocsi
Az M2-es metró és a H8-as (gödöllői) HÉV összekötésének felvetésekor kiderült, a fejlesztéssel érintett agglomerációs települések – úgy mint Gödöllő, Csömör, Kistarcsa vagy éppen Mogyoród – lakosai az elmúlt 15 évben 30-60 százalékkal többen lettek. Ezzel a forgalomba állított autók száma is rohamosan nőtt, 2015-re a 2000-es adatokhoz képest 68 százalékkal több lett az utakon a kocsi. Úgy 275 ezer autó lépi át a városhatárt naponta. A legtöbben Budapest felé veszik az irányt. Ez az autóforgalom a főváros számára viszont igen megterhelő.
HÉV, metró, alagút
Az elképzelések szerint a csepeli (H6-os) és a ráckevei (H7-es) HÉV-et gyorsvasúttá fejlesztenék, ami a Kálvin térig közlekedne a föld alatt. Emellett teljesen felújítanák a Békásmegyer és Szentendre közti HÉV-szakaszt, valamint a Kunszentmiklós-Tass-Kőbánya-Kispest között járó személyvonatok is mennének a föld alá úgy, hogy ezeket az 5-ös metróvonal kötné össze. Nem hagynák változtatások nélkül a csömöri és gödöllői HÉV-szakaszt sem. Ezeket a 2-es metróval kapcsolnák össze az Örs vezér téren. Átszállópontokat is kialakítanának Törökőrnél a 100a számú vasútvonallal és Rákosfalvánál a körvasúttal. Emellett a Rákoskeresztúrra tartó metróvonal kialakítását is előkészítenék. Azt is szeretnékelérni, hogy minden járművet lecseréljenek a HÉV-vonalakon. A közlekedésfejlesztés elérné a Nyugati és a Déli pályaudvarig is méghozzá olyan formában, hogy a két pályaudvart alagúttal kötnék össze. A Budapesti Közlekedési Központ továbbá azt is elárulta, a 3-as metró négy új megállót kap és Káposztásmegyerig közlekedik majd.
Nincs új a nap alatt
Az elképzelések nem új keletűek, a 70-es, 80-as években is találkozott ezekkel a tervekkel Bíró Endre, a Budapesti Metróért Egyesület elnöke. Mint a szakember a Borsnak elmondta, akkor ezt még úgynevezett harántoló metróvonalként ismerte a szakma. – Az elképzelés abszolút támogatható, sokat segítene a budapesti tömegközlekedés rendszerében. Én úgy tudom elképzelni, hogy vagy a Közvágóhídon, vagy a Boráros téren eltűnne a föld alá a Ráckevei és a Csepeli egyesített HÉV-vonal és az első komoly átszállási pont a Kálvin tér lenne. Nagyon az elején van még ez az egész. Most az a következő fázis, hogy a tervek elkészítésére kiírnak egy pályázatot, amit majd a megfelelő szakember elbírál. A valódi megvalósítástól még nagyon távol vagyunk – összegzett a Borsnak Bíró Endre.