Sokan már most belelendültek a karácsonyi vásárlásba, hogy ne kelljen mindent az utolsó pillanatra hagyni. Így viszont fennáll az a probléma, hogy az ünnepig lejár a csere vagy visszatérítés határideje.
Mindenképp kérdezzen!
Főleg az ünnepek előtt élnek tévhitben az emberek. Sokan azt gondolják, hogy az üzletek kötelesek kicserélni a termékeket, ha az például nem tetszik, vagy éppen méretre nem jó. Akár hiszi, akár nem, de a csere csak az üzlet jóindulatán múlik. Tehát a szolgáltató cég maga dönthet arról, hogy az adott terméket visszaveszi-e, ha az amúgy hibátlan. Pontosan ezért nem szabad kérdések nélkül ajándékot vásárolnunk, ha nem vagyunk biztosak a visszavétel feltételeiről.
Alapesetben sok bolt csak pár napot ad meg az árucserére, így hát jogos a kérdés, hogy akkor tulajdonképpen mikor vegyük meg az ajándékokat? Általános szabály, hogy mielőtt kosárba dobnánk az ajándékokat, kérdezzük meg az eladókat, hogy mennyi idő áll a rendelkezésünkre, mivel a decemberi időszakban visszavételi kedvezményeket adnak az áruházláncok.
Egyesek kitolják a határidőt
A hűségkártyák tovább bonyolítják az összképet, mivel ha van ilyenünk, akkor a cserére, vagy levásárlásra kétszer, vagy akár tízszer annyi idő is a rendelkezésére állhat a vevőnek, bolttól függően. De van olyan üzlet, ahol csupán az ajándék szót kell a blokkra felírni, hogy meghosszabbítsuk a lehetőséget. Most újdonságnak számít, hogy karácsony alkalmából az üzletek 41 százaléka ajánl fel valamilyen időszakos könnyítést a hibátlan termékek visszavételére. Sokan az eleve rövidebb visszavételi határidejüket kitolják január első-második hetéig, tehát még újév után is van idő megoldani a cserét.
– Ha egy üzlet például hatvannapos visszavételi lehetőségről tájékoztatja a vásárlókat, de ezt például az ötvenedik napon mégsem teljesíti, akkor a fogyasztóvédelemhez fordulhatunk – tette hozzá Siklósi Máté.
Írásban kérjen segítséget
A CP Contact összesen 51 üzletláncot kérdezett meg arról, hogy milyen cserelehetőségeket nyújtanak a vásárlóknak. A felmérésből kiderült, hogy amennyi bolt van a piacon, annyiféleképpen határozzák meg a szabályaikat. A leggyakoribb a 30 nap (41 százalékban), de 3 naptól 2 évig minden verzió előfordul.
– A tapasztalatok alapján azt mondom, hogy ha felmerül, hogy a terméket vissza fogjuk vinni az üzletbe, akkor a legjobb, ha írott formában kérünk a visszavételről tájékoztatást. Ezt az információt őrizzük meg, hogy később probléma esetén tudjuk bizonyítani az igazunkat – javasolja Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezető partnere.
– A nyugtára is mindig szükség lesz, mivel ezzel tudjuk igazolni a vásárlás időpontját – tette hozzá a szakértő. Persze a blokkot nem szívesen adjuk oda az ajándék mellé, pontosan ezért vannak olyan üzletek, ahol a vételárat átsatírozhatjuk, ez sem okoz problémát.
Szabályhoz kötik
Ha semmi baja nincs a terméknek, csak ki szeretnénk cserélni, mert nem tetszik, akkor az alábbi feltételek élnek:
- Sértetlen csomagolás
- Nyugta
- Újszerű állapot
- Pénzvisszafizetésnél csak készpénzes átvétel
Interneten 14 nap
Internetes vásárlás esetén más a helyzet. Mivel ez esetben nem tudjuk alaposan megnézni, és kipróbálni a termékeket, ezért itt él egy 14 napos elállási jog. Ez azt jelenti, hogy az átvételtől számítva 14 napunk van arra, hogy visszaküldjük a megvett holmit mindenféle indoklás nélkül. Vagyis, ha nem tetszik az ajándék, amit kaptunk, vagy rosszabb esetben nem működik, akkor elállhatunk a vásárlástól minden kötelezettség nélkül.