<p>Két táborra oszlanak a szülők. Az egyik szerint nincs azzal baj, hogy már a pici gyerekek is nyomkodják a tabletet. A másik szerint egyrészt ez konfliktusforrást teremt otthon, másrészt káros a kissrácoknak.</p>
A gyerek csak másolja, amit lát
Ötből négy szülő meggyőződése, hogy a kütyük segítik a gyerek fejlődését – egy brit kutatás szerint. Egy gyerekruhákat forgalmazó cég megkérdezte kuncsaftjait, mennyi időt töltenek 2–5 éves gyerekeik ezek nyomkodásával. A válaszadók több mint fele mondta azt, hogy 1–3 órát naponta. A kiskölykök harmadának már saját tabletje van, és ugyanennyi ovis- korú gyereknek mobilja.
– Manapság egyáltalán nem ritka, hogy már akár az 1–2 éves gyerekek is a szülők okoseszközeire merednek, és azzal szórakoztatják magukat, hogy azt nyomkodják. De mi, felnőttek is ezt csináljuk! A kutatások szerint a gyerekek a szüleik médiahasználati szokásait másolják – mutatott rá a Bors érdeklődésére Szőnyi Lídia pedagógiai szakpszichológus.
Nem kell anyunak túlaggódnia
A kettősséget a klinikai szakpszichológus, Makai Gábor is érzékeli. Szerinte nem feltétlenül jó, hogy sok szülő csak abban a két végletben tud gondolkodni, hogy hasznos vagy káros.
– Véleményem szerint ugyanannyira tud hasznos lenni a kütyü, mint amennyire káros – mondta a Borsnak. – A legtöbb szülő azért ijed meg attól, hogy már az egészen pici gyerek is a képernyőt nyomkodja, mert az ő gyerekkorának ez még nem volt a része. A nem tapasztalás és a félelem az, ami miatt aggódnak a szülők.
A szakember hozzáteszi: nincs jól bevált recept, minden helyzet egyedi.
– Egyénileg kell megnézni a gyereket, hogy az ő életében az adott eszköz milyen funkciót tölt be, azt kell megérteni, hogy mit szolgál. Alapvetően a 4–5 éves gyerektől nem kell elvenni a tabletet, hanem meg kell tanítani neki a használatát. És a kontroll nagyon fontos. A szülő döntse el, hogy a gyerek mit nézhet, mire használhatja az adott eszközt! Veszély akkor van, ha a gyerek valamit kompenzálni akar a kütyüzéssel. Ilyen lehet a szorongás, az önértékelési probléma. Az ezekkel küzdőket már könnyen be tudja szippantani a virtuális világ, őket érdemes szakemberhez vinni – tanácsolta Makai Gábor.
Hajni: ezt is csak mértékkel szabad
A Pest megyei Ráckevén élő Hajnalka gyakorló édesanyakánt teljesen egyetért ezzel. Kislánya idén kezdte az iskolát. Azt mondja, tisztában van vele, hogy a mai világban bizonyos határokon belül engedni kell a gyereknek az okostelefon, a táblagép, a számítógép használatát.
– Azt vallom, hogy szabjunk határokat, például időkorlátot. Legyen az húsz vagy harminc perc, mindig az időkeret vége előtt öt perccel szólok, hogy legyen még idő arra a bizonyos „még egy utolsó játékra”. Véleményem szerint hasznosak lehetnek a koruknak megfelelő játékok, ebből még tanulhatnak is. A lövöldözős játékkal sincs gond szerintem addig, míg szerepjátékként jelenik meg. A kütyük világát ma már nem zárhatjuk ki teljesen a gyerekek életéből, de figyelnünk kell rájuk, hiszen hamar függőséget okozhatnak. Ebben nagy szerepünk van nekünk, szülőknek – fejtette ki véleményét Hajni.
Makai szerint egyébként nincs arra recept, hogy naponta mennyi időt engedjenek a szülők. Csak arra kell figyelni, hogy ne menjen a gyerek társas kapcsolatainak a rovására a dolog. De mivel alapvetően társas lények vagyunk, nekik is igényük van a személyes találkozásokra.
A pszichológus szerint sokszor még árthat is a szülő a kütyük tiltásával. Ezzel ugyanis nem fogja előbb megcsinálni a leckét, és nem lesz több barátja sem a gyereknek. Sőt! Utat nyerhet a szorongás, ami akár rémálmokban, fizikai tünetekben is megjelenhet. A digitális világ pont, hogy oldja a szorongást, mintsem okozza – állítja Makai Gábor.