Aktuális

Alig használt Ikarus 64 millióért eladó!

Bors

Létrehozva: 2019.01.31.

A 256-os típus pár ezer kilométert tett meg, még a gumik is eredetiek rajta. Az itthon már csak ritkán fellelhetô típusú buszt most bárki megveheti, csak igen drága és el kell érte menni Oroszországba.

Alig használt Ikarus 64 millióért eladó!

Az Ikarus 256-os biztosan nosztalgikus hangulatot kelt idősebb olvasóinkban, de valószínûleg a fiatalabbak is utaztak vele egy-két osztálykirándulásra. A hazai távolsági és különjárati közlekedés egykor meghatározó járműve nem csak itthon volt népszerű.

Az egykori Szovjetunió tagállamaiba a 70-es évektől közel tizenhatezret szállított a magyar ipar világhírű büszkesége, az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár.

Oroszoknál bukkant fel

Bár egy-két „kóbor” 256-ost néha még látni a hazai utakon, lassan teljesen kikopnak. Szinte hihetetlen, de egy járművek eladásával foglalkozó orosz portálon feltűnt egy gyakorlatilag teljesen új 256-os busz – szúrta ki Iho.hu közlekedési oldal. Az 1991-es gyártású példánynak egyetlen komolyabb útja volt: amikor Magyarországról kiment Oroszországba, így mindössze 2900 kilométer van benne.

Mivel nem volt használatban, még a gumik is eredetiek, az üléseken rajta van a gyári fólia – utóbbi az orosz hirdetési oldalon közzétett ké­pen is jól látható –, mintha utas nem ült volna rajtuk.

Nem akar cserét a tulaj

Aki esetleg meg szeretné vásárolni, annak alaposan a pénztárcájába kell nyúlnia. Az Ikarus 256-ost 15 millió rubelért (mint­egy 64 millió forint) árulják.

A hirdetés szerint a piros csoda nem szorul javításra, a tulajdonost pedig nem érdekli a csere. A típust az Ikarus székesfehérvári gyáregysége tervezte a szerény komfortfokozatú, laprugós Ikarus 255-ös, és a távolsági kategóriában csúcsmodellnek számító 250-es közötti piaci rés betöltésére.

Múzeumban nincs

A légrugós prototípus az 1973-as Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatkozott be a nagyközönség előtt. A következő négy évben mindössze néhány darab készült belőle, aztán beindult a sorozatgyártás.

A kilencvenes évek közepéig a hazai távolsági közlekedést uraló 256-osnak volt klasszikus, volános, NDK-s, lengyel és orosz exportos altípusa is. Korabeli fényképek alapján a típus Kínába és Nigériába is eljutott. Volt egészen extra, kabrió és iskolabuszos verziója is. Mint azt a Bors kiderítette: ilyen típusú busz manapság csak pár lehet az országban, múzeumi darab azonban egy sincs.
 

Legyártották, de rajtuk maradt

Az Ikarus egyike a magyar ipar egy időben legsikeresebb, valóban világhírű márkaneveinek.

A rendszerváltás után a vállalat pénzügyi helyzete egyre romlott, megrendelései csökkentek.
A legnagyobb felvevőpiac – Szovjetunió, NDK – olyan változásokon ment keresztül, hogy a megrendelt buszokat nem fizették ki és a legyártott járművek tárolása is gondot okozott. 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek