A 256-os típus pár ezer kilométert tett meg, még a gumik is eredetiek rajta. Az itthon már csak ritkán fellelhetô típusú buszt most bárki megveheti, csak igen drága és el kell érte menni Oroszországba.
Az Ikarus 256-os biztosan nosztalgikus hangulatot kelt idősebb olvasóinkban, de valószínûleg a fiatalabbak is utaztak vele egy-két osztálykirándulásra. A hazai távolsági és különjárati közlekedés egykor meghatározó járműve nem csak itthon volt népszerű.
Az egykori Szovjetunió tagállamaiba a 70-es évektől közel tizenhatezret szállított a magyar ipar világhírű büszkesége, az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár.
Oroszoknál bukkant fel
Bár egy-két „kóbor” 256-ost néha még látni a hazai utakon, lassan teljesen kikopnak. Szinte hihetetlen, de egy járművek eladásával foglalkozó orosz portálon feltűnt egy gyakorlatilag teljesen új 256-os busz – szúrta ki Iho.hu közlekedési oldal. Az 1991-es gyártású példánynak egyetlen komolyabb útja volt: amikor Magyarországról kiment Oroszországba, így mindössze 2900 kilométer van benne.
Mivel nem volt használatban, még a gumik is eredetiek, az üléseken rajta van a gyári fólia – utóbbi az orosz hirdetési oldalon közzétett képen is jól látható –, mintha utas nem ült volna rajtuk.
Nem akar cserét a tulaj
Aki esetleg meg szeretné vásárolni, annak alaposan a pénztárcájába kell nyúlnia. Az Ikarus 256-ost 15 millió rubelért (mintegy 64 millió forint) árulják.
A hirdetés szerint a piros csoda nem szorul javításra, a tulajdonost pedig nem érdekli a csere. A típust az Ikarus székesfehérvári gyáregysége tervezte a szerény komfortfokozatú, laprugós Ikarus 255-ös, és a távolsági kategóriában csúcsmodellnek számító 250-es közötti piaci rés betöltésére.
Múzeumban nincs
A légrugós prototípus az 1973-as Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatkozott be a nagyközönség előtt. A következő négy évben mindössze néhány darab készült belőle, aztán beindult a sorozatgyártás.
A kilencvenes évek közepéig a hazai távolsági közlekedést uraló 256-osnak volt klasszikus, volános, NDK-s, lengyel és orosz exportos altípusa is. Korabeli fényképek alapján a típus Kínába és Nigériába is eljutott. Volt egészen extra, kabrió és iskolabuszos verziója is. Mint azt a Bors kiderítette: ilyen típusú busz manapság csak pár lehet az országban, múzeumi darab azonban egy sincs.
Legyártották, de rajtuk maradt
Az Ikarus egyike a magyar ipar egy időben legsikeresebb, valóban világhírű márkaneveinek.
A rendszerváltás után a vállalat pénzügyi helyzete egyre romlott, megrendelései csökkentek.
A legnagyobb felvevőpiac – Szovjetunió, NDK – olyan változásokon ment keresztül, hogy a megrendelt buszokat nem fizették ki és a legyártott járművek tárolása is gondot okozott.