A ködlámpa használata még mindig divatos az utakon, pedig ha nem jól használjuk, büntetésre is számíthatunk. A különböző dizájnfények felszerelése viszont engedélyhez kötött.
Településen belül is be leket kapcsolni
A téli, havas, korán sötétedős időszakban még mindig a látni és látszani elv érvényes. Ha azonban nem megfelelően használjuk a ködlámpát, a többi autós látását gátoljuk: köd híján vakíthatja a szembejövőket és zavarhatja a mögöttünk közlekedőket.
Épp emiatt írja elő a KRESZ is, hogy mikor és hogyan lehet használni a ködlámpát: ha a látási viszonyok ezt indokolják. Ez azt jelenti, hogy ha valóban szükségünk van rá, használhatjuk a lámpát akár településen belül is, de csak a tompított fényszóróval együtt, nem pedig ahelyett.
– Az indokolatlan ködlámpahasználatot a rendőrség szabálysértési bírsággal sújtja. Tehát nem lehet csak azért használni, mert túl sötét van, sőt ha úgy felejtjük, az sem kibúvó a büntetés alól – magyarázta a Borsnak Dobrocsi Endre közlekedésbiztonsági szakértő, megjegyezve, hogy ha például várakozunk az autóval, már nem indokolt a ködlámpa, ezért le kell kapcsolni. Már a neve is mutatja: azért hívják ködlámpának, mert köd esetén fejti ki optimálisan a hatását.
Engedély kell a vagánysághoz
Főleg a fiatalok szeretik valamilyen extra fénnyel felszerelni a kocsit, ami viszont akár a forgalmiba is kerülhet.
– Az egyéb kiegészítő lámpák tekintetében van egy rendelet, amely pontosan megszabja, melyek azok a lámpák, amelyeket lehet használni, ezek milyen fényt bocsáthatnak ki és hová lehet felhelyezni. Ha valaki ettől eltérő fényekkel szeretné felszerelni a járművét, akkor előzetesen egy átalakítási engedélyt kell kérnie, enélkül szintén szabálysértést követ el a tulajdonos – figyelmeztetett Dobrocsi. A KöHÉM szerint, ha a fényforrást a fényszóró engedélyében nem szereplő fajtájúra cserélik, akkor az engedély – és ezzel a jármű forgalmi engedélye is – érvénytelenné válik. Vagyis, egy közúti ellenőrzésnél még magasabb összegű büntetésre számíthatunk. Pontosan ezért ne próbáljunk meg játszani a lámpákkal, csak ha külön engedélyt kapunk erre.
Távolság és szín
Távolsági fényszórónak sötétben és tiszta időben legalább 100 méter távolságot kell megvilágítania. Tompított fényszórónál ugyanilyen feltételek mellett a minimális távolság 40 méter. Színében ugyanaz vonatkozik rá, mint a távolsági fényszóróra. Ködfényszóró esetében a középpontján átmenő vízszintes síkban és efelett a járműtől 25 méter távolságban 1 luxnál több nem lehet. Mindhárom színe csak fehér vagy szelektív sárga lehet az előírások szerint, kék lámpát pedig egyenesen tilos az autóra szerelni.
Fizetni kell a láthatatlan rendszámért
Télen könnyen előfordul, hogy a hó belepi az egész autót. Ilyenkor a sofőr letisztogatja a számára fontos részeket, de sokan a rendszám letisztításáról megfeledkeznek, pedig nem lenne szabad. Indulás előtt mindig meg kell győződni arról, hogy az autó készen áll-e az utazásra, és ebbe a rendszám láthatósága is beletartozik. Ha úgy indulunk el, hogy nem látszik, akkor a hatóságok büntetést is kiszabhatnak. Persze útközben is bekoszolódhat, hiszen hosszabb utazáskor nem tudjuk folyamatosan tisztán tartani, de a havas időszakban a pihenőidőkben mindig takarítsuk le a rendszámot.
Jön az online kárbejelentő
A hagyományos papír alapú kék-sárga bejelentő helyett most már telefonon keresztül is bejelenthetjük a balesetet. Egy applikációt kell letölteni, amelyben meg kell adni néhány személyes adatot. Ez azért fontos, hogy élesben már gond nélkül tudjuk használni a programot, ha éppen nincs egyik félnél sem kék-sárga bejelentő lap. A telefonos bejelentés is hasonlóan működik, mint a papír alapú, ugyanazok az adatok kellenek, ezért ha találkoztunk már a papírformával, az applikáció sem lesz újdonság.