Olvasónk hitelkártyát igényelt egy bankból, amit aztán nem kapott meg, a tartozást azonban mégis olvasónktól kezdte el vonni a pénzintézet. Mi ilyenkor a teendő?
Forrás: Thinkstock
Éveken keresztül vonták a számlájáról másvalaki tartozását, a bank mégis rajta akarja behajtani a most már másfél millióra duzzadt összeget – kereste fel a Borsot nyugdíjas olvasónk, akinek adataival visszaéltek, ezért kell neki fizetnie. A Bors utánajárt, ilyen szorult helyzetben mit tehet.
Kölcsön és hitelkártya
– 2002-ben kölcsönhitelt és hitelkártyát is igényeltem egy banknál. Előbbit átutalással, utóbbit csekkes befizetéssel kellett volna törlesztenem – kezdte kálváriájának történetét olvasónk.
A kölcsönt megkapta, a hitelkártyát azonban elmondása szerint nem postázták, ő maga pedig elfelejtkezett róla.
Később újabb kölcsönhitelt vett fel, ám a részleteket egy idő után nem tudta fizetni: a szerződést a bank felmondta, majd – egy jogerős bírói ítélet nyomán – a részleteket a kamatokkal együtt a nyugdíjintézeten keresztül kezdték levonni 2006-ban. A tartozás összege 2017 januárjában 294 ezer 416 forint volt. Ám ez az összeg bő egy év alatt csaknem az ötszörösére duzzadt.
Jött egy furcsa elszámolás
A bank 2017-ben váratlanul küldött egy elszámolást Teréziának – akinek a valódi nevét a kérésére megváltoztattuk –, amiből az látszott, hogy valaki használta a hitelkártyát, amit ő maga nem is használt, sőt: az ominózus kártya tartozását valaki még fizette is, de amikor ez abbamaradt, a tartozást már olvasónk számlájáról kezdték vonni. Egy idő után a bank a tartozást kiadta egy behajtó cégnek, ami még a saját sikerdíját is hozzácsapta a levonásokhoz. A teljes összeg 2018 áprilisának végére 1 millió 463 ezer 936 forint lett.
– Nyugdíjas vagyok, kórházi ápolásra szorulok, és hiába tudom, hogy nem kaptam meg a kártyát, és nem én fizettem a csekkeket, nem tudom bizonyítani. Nem tudok másra gondolni, minthogy valaki bennfentes visszaélt a megadott adataimmal, megszerezte a kártyát. Tehetetlennek érzem magam – panaszolta idős olvasónk.
Mi történt a PIN-kóddal?
Terézia gyanúja az volt, hogy az általa igényelt kártya PIN-kódját szerezhette meg valaki. A Bors megkereste a szóban forgó pénzintézetet, ahol elmondták: az ügyfél maga választhat a hitelkártyához PIN-kódot. – Ha valaki hitelkártyát igényel, és a hitelbírálat pozitív, kiküldjük a szerződéscsomagot, amit pár dokumentummal együtt vissza kell küldeni, ezután postázzuk a kártyát – írta a bank.
Az ügyfél ezután a kártya aktiválásához felhívja a bankot, bediktálja az adatait, és egy automatának beírja az általa választott számokat. Innentől a kártya használható. A konkrét ügy kapcsán a bank nem kívánt felvilágosítást adni, nem árulták el, hogy kikerülhettek-e ezek az adatok másnak.
Jelenleg is kórházban ápolt olvasónk nem kapott újabb elszámolást a banktól, így jelenleg nem tudja, pontosan mekkora összeget kellene más miatt megtérítenie.