Órarendre jövőre már biztosan nem lesz szükségük a finn diákoknak. Ez az ország lesz az első, ahol megszűnnek a tantárgyak az iskolában.
Forrás: MTI
Melyik gyerek ne örülne, ha megtudná: többé nem lesz se matek-, se fizika-, se történelemórája? Persze, ez csak adminisztratív módon igaz, és az új rendszert a világ legjobbjának tartott finn oktatásban nem a gyerekek kedvéért vezetik be. De kétségkívül az ő érdekükben – a tervek szerint – jövőre.
A lényege, hogy a jövőben jelenségek és tárgykörök köré szerveződik majd a tananyag. Így a diákok megismerkedhetnek például az Európai Unióval, a média világával és annak működési elveivel, vagy az energiarendszerekről készíthetnek kutatásokat úgy, hogy közben megtanulnak kritikusan gondolkodni, megfelelően kommunikálni és csapatban együtt dolgozni.
Úgy kell ezt elképzelni, hogy például az EU-tematikában nyilván tanulnak – az unió működése mellett – európai történelmet, földrajzot, gazdaságföldrajzot, kultúrát is. A tanórák felépítése is nagyot fog változni. Igyekeznek enyhíteni a tanár–diák hierarchia szorításán, így az órákon főleg a közös beszélgetések, viták, érvelések kapnak majd főszerepet. Egy, a Bors által megkérdezett tanítónő, Brigitta néhány éve kezdett el dolgozni egy itthoni angol iskolában. Az intézmény szoros kapcsolatban áll Finnországgal, rengeteg elvet, ötletet kapnak onnan, ezzel – ahogy ő fogalmaz – megkönnyítve a munkájukat.
– Teljesen egyetértek a finnekkel méghozzá azért, mert a mai világ már nemcsak egy adott dolgot vár el tőlünk, felnőttektől – a gyerekektől meg pláne –, hanem egy átfogó tudást. Lehet emiatt a felgyorsult világot vagy az internetet hibáztatni, de ezzel semmire nem megyünk. A finn módszerrel széles látókörű, kritikus gondolkodású felnőttekké válnak a kicsik, és nem beszűkült, a problémákat nem megoldó, boldogtalan felnőttekké. Persze az sem utolsó szempont, hogy a gyerekek azokat az órákat élvezik a legjobban, ahol aktív résztvevők lehetnek – fejtette ki véleményét Brigitta.