<p>Nem ritka eset, hogy az ember elmegy vásárolni, és több pénzt hagy az üzletben, mint azt előre eltervezte. De a fordítottja is megesik: nem tudja megmondani, miért, de öt perc múlva kifordul a boltból. Ki gondolná, hogy mindkettő lehet akár a zene miatt is?</p>
Forrás: MTI
A marketingszakembereknek folytonos kihívás elérni azt, hogy több pénzt hagyjanak a vevők az üzletekben. A szakma szerint nem mindegy, milyen a bolt elrendezése, mennyire van meleg vagy hűs odabent, milyenek a fények, ahogy az sem mindegy, milyen zene szól – ha szól – a hangszórókból.
Nem is gondolnánk, ez utóbbi mennyire tudja befolyásolni a vásárlási kedvünket. Sok bolt ezt jól ki is használja, és ezzel az eszközzel igyekszik elérni, hogy a vásárló több időt töltsön ott, ezáltal pedig nagyobb eséllyel hagyjon (több) pénzt az üzletben. És bármennyire is igyekszünk tudatosak lenni, úgy tűnik, a módszer tényleg működik.
Szakemberek megfigyelték: hasznos, ha például egy ruhaüzletben délelőtt lágyabb zene szól, délután pedig pörgősebb. Ezzel növelni lehet a fogyasztói kedvet egy egész napon át, mivel az idősebbek jellemzően korábban, a fiatalabbak pedig iskola, munka után vásárolnak.
– Abban, hogy a boltokban kellemesebben tudjunk vásárolni, valóban nagy szerepe van a zenének. Befolyással van arra, hogy hogyan érezzük magunkat. Egy jó zenétől jobb lesz a közérzetünk, ami hat a vásárlási kedvünkre is – erősítette meg a Borsnak Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének elnöke. – Nem véletlen az sem, hogy egyes üzletek speciális fényeket használnak, ahogy az is tudatos, hogy milyen például a padló burkolata. Sőt a legtöbb bevásárlóközpontban azért van olyan meleg télen, hogy levegyék a vevők a kabátjukat, ezáltal otthonosabban érezzék magukat.
Érdekesség, hogy a Magyarországon működő üzletláncok közül elsőként a Decathlon fedezte fel, hogy az autistáknak mennyire megterhelő az erős fény és a hangos zene. Ezért úgy döntöttek: bevezetik az úgynevezett csendes órát, ami tulajdonképpen kettő. A hónap első hétfőjén 10 és 12 óra között semmilyen zene nem szól az üzleteikben, és a világítás erejét is lejjebb veszik rájuk való tekintettel.
Papp-Váry Árpád márkázásszakértő, a Budapesti Metropolitan Egyetem docense hívta fel a Bors figyelmét arra, hogy a zenének sok esetben a termék vagy a gyártó imázsához, a brandhez is passzolnia kell. A Levi’s farmernek például külön zenei listája volt régen, hogy a stílussal kedveskedjenek a vásárlóknak.
– Ismert rockzenei számokból állítottak össze egy cédére valót. A reklámjaikban is ezek a zenék szerepeltek, és ezek adott esetben a boltban is előkerültek – mondta a szakember.