Az autókereskedelem egyik legfontosabb jelzőszáma az éves eladásoké. Természetesen ezek a számadatok közvetve a gazdaság helyzetéről is jelzést adnak, hiszen egy növekvő piac egészséges hátteret feltételez. Az elöregedett hazai autópiacon kifejezetten jó hírnek számít, hogy az előző évhez képest a kereskedők 2018-ban is tudták növelni értékesítéseiket, ugyanakkor sajnálatos, hogy a hazai gépkocsiállomány átlagéletkora nem csökkent ezáltal.
Ennek több oka is van: egyrészt továbbra is nagy mennyiségben importálnak öreg gépkocsikat, másrészt hogy a hazánkban értékesített új autók jelentős része nem hazai vevőkhöz kerül, hanem az eladás után rövid időn belül kivonják a forgalomból, és elhagyják az országot. Egy most megjelent statisztika szerint a 2018-ban eladott 159 326 autóból 27 294-t vontak ki a forgalomból néhány hónappal az értékesítés után.
Ez a gyártók sorrendjét is alaposan összekuszálja, hiszen az első híradások szerint a legnagyobb példányban értékesített Ford levonva a kivont autókat, már csak második, de nagyobb vesztes a Volkswagen, amely a harmadik helyről a hatodikra esik vissza. Az Opel, a Toyota és a Skoda a jelek szerint nem él ezzel a trükkel, hiszen a kivonásaik százaléka jócskán tíz százalék alatt marad.
A hazai forgalomból való kivonások jelentős részét a reexport adja, amikor az itt megvásárolt autókat külföldi vevőnek viszik ki az országból, elsősorban az EU területén belül. Ennek oka, hogy a magyar piaci árak kedvezőbbek a környező országokéhoz képest, de alkalmanként a külföldiek vásárlását a hazájukban lévő készlethiány is okozhatja.
Az EU-szabályok szerinti szabad áruforgalom keretében ebben semmi szabálytalan nincs, valamiért a hazai importőrök mégis évek óta titkolják ezeket a számokat. Pedig vannak érdekességek: az eladott 756 darab Jeep Renegade közül 682 hagyta el az országot, vagyis 90 százalék. De 50 százalék feletti a Renault Captur, a Ford Ecosport, a Hyundai Kona, a Nissan Qashqai is.
Ez a jelenség persze hosszú távon senkinek sem jó, hiszen a reexportált autók után nem keletkeznek a költségvetésnek bevételei, elég csak a súlyadóra, az üzemanyagba épített adókra gondolni, de a kereskedőknél sem keletkezik szerviz- vagy alkatrészforgalom.
Ugyanakkor a nagyobb eladási darabszám jelentős mértékben segítette a kereskedőket a túlélésben, hiszen a 2008 után bezuhant magyar autópiacból nem éltek volna meg.