Aktuális

Figyelemzavar! Túl hamar kerül a bélyeg a gyerek homlokára -  A Bors utánajárt

B. B. A.

Létrehozva: 2019.02.26.

A mai gyerekek 5–10 százaléka szenved figyelemhiányos hiperaktivitásban, vagyis ADHD-ban. Legalábbis a nemzetközi statisztikák szerint. Tényleg egyre nagyobb a baj, vagy csak egyszerűbb ezt ráhúzni mindenre?

Forrás: iStock

Szakemberek szerint a kellő türelem hiánya miatt olyan gyerekre is ráaggatják, hogy figyelemhiányos hiperaktivitásban szenved, aki egész egyszerűen csak él egy lehetőséggel. Azzal, amivel a 20-30-40 évvel ezelőtti gyerekek még nem tudtak: az olykor már túlzásba is vitt szabadságukkal.

Árulkodó jelek

A gyerek figyelemzavarával kap­csolatos vizsgálat során ál­talában kilenc tünetet vizsgálnak. Mérik például azt, hogy mennyire köthető le a figyelme, de azt is, hogy mennyire terelhető el. Árulkodó tünet lehet az is, hogy nem tud kivárni, ki­fogyhatatlan az energiából, folyamatosan szaladgál, mocorog, de lehetnek gondjai a fi­nom motoros mozgásokkal is. Például nem tudja bekötni rendesen a cipőfűzőjét vagy olvashatatlanul ír.

A Borsnak nyilatkozó gyermekpszichológus, Bojti Andrea szerint összetett a kérdés. Ő négy pontban adná meg, milyen okokra vezethető vissza a gyerek figyelemzavara, de szerinte ezek közül mindössze egynél beszélhetünk pszichiátriai gondról. 

A lehetséges okok

1. Ha a pszichiátriai vizsgálat alátámasztja a tünetek alapján a problémát, akkor be­tegségről beszélünk. Ez esetben akár gyógyszert is kaphat a gyerek.

2. Okozhatja a figyelemzavart az is, hogy a mai gyerekeket rengeteg inger veszi körül, nem tanulják meg, hogyan kell kikapcsolódni.

3. Mivel már nincs olyan jellegű szigor az iskolákban, mint régen, nem kell egész nap vigyázzban ülniük, meg tudják tenni, hogy felállnak az órán, piszkálják a másikat vagy esetenként a tanárt.

4. Egyre több gyerek éli át már kicsiként a szülei válását, amire lehet reakció, hogy „rosszalkodik”. Ezt kiválthatja a bántalmazás vagy iskolai abúzus is.

Ezer inger

Bojti Andrea szerint meg kell tudni különböztetni az úgynevezett pszichiátriai kórképet attól, hogy valakinek éppen a hétköznapokban van gondja. Ez éppúgy igaz a gyerekekre, mint a felnőttekre.

– Az óvónők, tanárok hajlamosak rá, hogy megbélyegzik a gyereket, de nagyon sok esetben nincsen mögötte a kórkép – magyarázza a szakember. – Öt­éves korig nem alakul ki az összes agyi pálya, mégis ezer in­ger éri addig őket. Megy a tévé, miközben nyomkodják a játékot. Ilyenkor képesek annyira felpörögni, hogy nehéz nekik kikapcsolni, nem tanulják meg, hogy ezt hogyan kell.

Nincsenek elkülönítve

A Bors által megkérdezett tanítónő, Edina osztályában is van sajátos nevelési igényű (azaz SNI-s) gyerek. Szerinte nem lett kirívóan több figyelemzavaros diák a korábbiakhoz képest, csak az integráció miatt tűnik így.

– Régen egy osztályba jártak az SNI-s gyerekek. Ha volt mondjuk A, B és C osztály, akkor általában a C-be kerültek. Most minden osztályban van ilyen tanuló. Nehéz eldönteni, melyik a jobb. A nehéz a dologban az, hogy mi nem kaptunk külön képzést arra, hogyan kell velük bánni. Nekem volt tavaly autista diákom, és én még előtte soha nem láttam autista gyereket. Melléjük gyógypedagógus kellene, amit a legtöbb iskola nem tud garantálni – fejtette ki Edina. 

Több az SNI-s fiú

A KSH 2017–18-as adataiból kiderült: a sajátos nevelési igényű tanulók száma mintegy ötszázzal nőtt az általános iskolákban az egy tanévvel korábbiakhoz képest. A létszámuk 55 200, ami az általános iskolások 7,5 százalékát jelenti. Az SNI-s tanulók aránya továbbra is a Dél-Alföldön a legmagasabb (11,7 százalék), Pest megyében (5,2 százalék) és Észak-Alföldön (5,4 százalék) a legalacsonyabb. A nemek szerinti különbség tovább nőtt: az általános iskolás fiúk 9,7 százaléka, a lányok 5,2 százaléka sajátos nevelési igényű.
Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek