A tavalyi évben minden korábbi statisztikát megdöntő mennyiségű használt autó cserélt gazdát Magyarországon. Azt csak remélni tudjuk, hogy mindenki megtalálta a számítását, de talán mégsem árt néhány tanácsot átolvasni.<br />
Forrás: Thinkstock
Használt autó vásárlása előtt nagyon sok döntést kell meghoznunk, amelyek a későbbiek során befolyásolhatják a vezetési élményt, a kocsinkra fordítandó költségeket, vagy akár azt is, hogy milyen gyakran kell majd szervizbe járnunk az autónkkal.
A szakértők úgy vélik, amennyiben felkészülten kezdünk a válogatásba, nagy eséllyel szűrhetjük ki azokat a kocsikat, amelyeket nem érdemes megvásárolni.
A gépjármű múltja
Az első és legfontosabb dolog, hogy autóvásárlás előtt igyekezzünk kideríteni az autó múltját. Ennek egyik eszköze lehet a szervizfüzet ellenőrzése, mivel azonban ezt gyakran hamisítják, keressünk fel egy márkaszervizt, ahol egy állapotfelmérés részeként lekérhetjük az autó hazai vagy akár nemzetközi szervizmúltját. A teljes állapotfelmérés a gépjármű fedélzeti hibatárolójának szoftveres lekérdezésével komoly segítség lehet a végső döntés meghozatalában.
Külső sérülések
Az autón kívülről belülre haladva elsőként a külső sérüléseket, illetve az elemek összeillesztését vegyük szemügyre. Ha több elem adatai eltérőek, könnyen feltételezhető, hogy nagyobb sérülést szenvedett a jármű. Az autót ezért nemcsak oldalról, hanem alulról is javasolt megvizsgálni, hogy felfedezzük ezeket a sérüléseket, vagy a javításra utaló nyomokat, illetve a folyadékszivárgást (pl. kormánymű, lengéscsillapító stb.).
Gumiabroncsok, fékek állapota
Az abroncsok ellenőrzése is fontos, új gumik esetében a mintamélység 8–10 milliméter. Ha a mintázat 4 milliméter közelében van, akkor rövid időn belül cserével kell számolnunk.
Álló helyzetben a fékbetét vastagságát és a féktárcsa kopottságát is megnézhetjük, ha a betétek eredeti 7–8 milliméteres vastagsága jelentősen megkopott, várhatóan nem élik meg a következő szervizciklust.
A szélvédő hibái
Jelentős összeget takaríthatunk meg, ha megvizsgáljuk a szélvédőüveget is, ha repedést látunk, akkor szélvédőcserére készülhetünk. A kipattanás – ha nem esik a vezető közvetlen látóterébe – általában javítható. Azzal is számoljunk, hogy minél több asszisztensrendszerrel felszerelt az autó, annál drágább az üveg cseréje. Érdemes odafigyelni, hogy az ablaktörlő nem hagyott-e karcot az üvegen, ezt ugyanis szintén csak cserével lehet orvosolni.
Fényszóró trükkje
Javasolt figyelmet fordítani a fényszórókra is. A hagyományos lámpáknál probléma lehet, hogy homályosodik a búra. Ezt gyakran polírozással szokták helyre tenni, viszont így pont azt a keményített réteget távolítják el a műanyag búráról, ami a karctól óvja meg. További probléma lehet, hogy nem megfelelő izzó van a lámpatestben. A legkirívóbb eset, amikor utólag xenonosítják az autót. Ezeknek a lámpáknak a használata nem jogszerű, mert az ilyen lámpákhoz előírt automatikus vetítésitávolság-állítót és fényszórómosót nem szerelik be. Ezért a műszaki vizsgán az ilyen autó nem megy át.