Rolleresek, gördeszkások szlalomoznak a járdán, ami bosszantja a gyalogosokat, pedig valójában ott a helyük. Bizonyos esetekben viszont kitilthatók bárhonnan.
Régebben a gördeszka volt a divatosabb, ma már a rollert használják egyre többen alternatív közlekedési eszközként. Mi tagadás, mindkettő képes arra, hogy köztük szlalomozva halálra ijessze vagy csak megzavarja útjukban a gyalogosokat. Érthető, ha sokan a bicikliútra zavarják a száguldozókat. A bringások viszont visszaparancsolják őket, mert hozzájuk képest lassúak a rolleresek, amivel rájuk nézve is balesetveszélyesek. Valójában hol van a helyük a munkába vagy csak szórakozásból rollerezőknek, milyen szabályok vonatkoznak rájuk?
Egyik se valódi jármű
Első körben érdemes tisztában lenni azzal, hogy milyen szabályok vonatkoznak az elektromos vagy olyan testi erővel meghajtandó többkerekűekre, amik nem biciklik.
– Ezek az eszközök a KRESZ szerint nem járművek. Az ilyennel közlekedő gyalogosnak számít, tehát ugyanazok a szabályok vonatkoznak rá, mint a gyalogosokra – hívta fel a figyelmet Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő. Vagyis a meglepő igazság: a rollereseknek, valamint gördeszkásoknak ugyanúgy a járdán és a bicikliúton kell közlekedniük, mert ezt írja elő a KRESZ. Semmi esetre sem az autók között, mint ahogy az a bringásoknak megengedett.
Tiltások és kivételek
A főváros több kerülete is úgy döntött, hogy kitiltja a segwayeket a közterületeiről – ezek elektromos hajtású önegyensúlyozó, kétkerekű, száguldó eszközök. A tiltás azonban az elektromos rollerekre, hoverboardokra, elektromos gördeszkákra is érvényes: az I. és az V. kerület tulajdonában lévő gyalogosutakon és gyalogosövezeteken, tereken tilos elektromos meghajtású járműveket használni. Az önkormányzatok a döntéseket azzal indokolják, hogy több baleset is történt a segwayek megjelenése óta.
Természetesen van kivétel, a tiltás a mozgáskorlátozottakra és a rendvédelmi szervekre nem vonatkozik.
A tömegközlekedési eszközökön is vannak szabályok: gördeszkát és görkorcsolyát szinte mindegyiken tilos használni, ettől még kézben, táskában vihetjük magunkkal ezeket. A rollert, hoverboardot – bár nincsenek külön felrajzolva a buszokon látható tiltólistákra –, ugyanúgy szabálytalan használni.
Hol marad a biztonság?
A szakértő szerint leginkább abból adódik konfliktus, ha a járókelők és – például – a rolleresek között nagy a sebességkülönbség. Sajnos minden szándékosság nélkül is összeütközhetnek egy hirtelen irányváltás vagy más váratlan behatás miatt. Azok a gördeszkások, egyéb alternatív közlekedési eszközt használók, akik szeretnének jobban beilleszkedni a gyalogosok közé, tehetnek gesztusokat feléjük: például a zebrán kézben átvihetik az eszközt. Ezzel nekik is biztonságosabb, mert nem akadnak el kátyúban, padkában, bármilyen aszfalthibában, megkímélik magukat pár hatalmas padlózástól.
Abból, hogy gyalogosnak minősülnek a rolleresek, gördeszkások és görkorisok, az is következik, hogy nem kötelező számukra a különféle biztonsági felszerelések használata sem. Ez viszont másképp van azoknál, akik aktívan, extrém sportolóként űznek valamilyen aszfaltbetyárjátékot.