Csupán egy pavilon volt a budapesti Városligetben 1896-ban, azóta a világ egyik legrégebbi közlekedési múzeumává vált a magyar. Bár egyelőre lebontott állapotban „pihen” a gyűjtemény, lenyűgöző új épületet kap.
Egy amerikai építésziroda, a Diller Scofidio + Renfro nyerte el a Közlekedési Múzeum új, kőbányai ingatlanának megtervezését – tizenhárom versenyző közül. A most közzétett látványterveik magukért beszélnek: egy hatalmas, tágas üvegpalotát álmodtak meg, ami már messziről láttatja az ott kiállított járműcsodákat, és szinte közelebb hívja magához az arra járókat.
– Olyan múzeumot szeretnénk, ami a világ legjobb, hasonló témájú gyűjteményeivel összemérhető élményt kínál a látogatóknak – mondta a Borsnak Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója. Lesz is mit megmutatni: 619 nagy járművet szeretnének majd az épületben elhelyezni. Egyelőre nem lehet megmondani, mikorra készülhet el az új múzeum, a szakember szerint reálisan 4–5 év múlva.
– Egy ilyen múzeumnak a 21. században többet kell nyújtania annál, mint amit az interneten amúgy is meg lehet nézni. Kellenek valódi élményeket adó, kipróbálható tárgyak, vetítések, hang- és fényeffektusok. Alapvetően közlekedési járművekre koncentrálunk, autókra, motorokra, biciklikre, buszokra és a legfontosabb vonatokra. Mezőgazdasági gépeknek vagy mentőhelikopternek máshol jobb helye lehet – magyarázta a koncepciót Vitézy Dávid. A múzeumot egyébként úgy tervezik meg, hogy három óra alatt mindent meg lehessen nézni benne.