A tél végével a szezonális fegyverszünet is véget ér a bringások és az autósok között. Újra megszapo- rodnak az összetűzések a városokban, a falvakban és a közutakon.
Forrás: MTI
Jó idegek kellenek
Az autósoknak főként mentálisan kiborító a tavasz.
– Bár télen a faggyal és a jeges aszfaltcsíkokkal kellett küzdeniük, mégis szellősebb sávokban szelhették a kilométereket – mutatott rá a Borsnak Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő. – Novemberben minimálisra csökken a kerékpárosok száma az utakon, majd márciusban hirtelen ismét megjelennek, gombamód megszaporodnak, és a nyár végéig maradnak is. Ehhez a változáshoz a sofőröknek érzelmileg minden évben hozzá kell szokniuk. Szezon elején nehéz az átállás, ezekben a hetekben könnyen elveszíthetik a türelmüket. Az is frusztrálja őket, hogy miközben ők a dugóban rostokolnak, a bringások elhajtanak mellettük.
Lankadatlan figyelem
Pedig a KRESZ szerint a kerékpárosok jobbról elhaladhatnak a forgalmi okok miatt megálló járművek mellett. Pausz Ferenc ugyanakkor hangsúlyozta: ez néha szabálytalanul történik, így a sofőröknek számítanuk kell arra, hogy bármelyik oldalon feltűnhet valaki. Különösen akkor torkollhat csúnya balesetbe egy ilyen helyzet, ha a dugóban veszteglő kocsiból kiszáll valaki. Emiatt a járművekben ülők figyelme egy pillanatra sem lankadhat.
Ugyanez a bringásokra is vonatkozik. Nekik sem árt szem előtt tartaniuk, hogy az autósokat váratlanul is érheti a megjelenésük. A szakember azt javasolja: ha egy kerékpáros kikerülne egy araszoló autót, óvatosan tegye, és lehetőség szerint lassítson le mellette!
Az a másfél méter
Pontosan ekkora távolságot kellene betartaniuk az autósoknak, ha kikerülnek egy kerékpárost. Ez azonban csak nagyon ritkán jön össze. A bringások azt utálják a legjobban, ha leszorítják őket az útról vagy váratlan dudálással hoznak frászt rájuk. Gyakori panasz az is, hogy a gépjárművek semmibe veszik a felfestett kerékpárossávot.
A sofőrök főleg a szabálytalanságok halmozásától akadnak ki. Ilyen az, amikor áthajt a piroson a biciklis, átszeli a kereszteződést, ott kerekezik, ahol a KRESZ szerint nem lenne szabad vagy ha a kerékpárút dacára a közúton megy. Mindezek ellenére a szakértő szerint a közlekedők, ha alig érezhetően is, de évről évre toleránsabbak egymással.
Miért nem a bringaúton mész? – ezt a kérdést gyakran teszik fel a kerékpárosoknak.
– Különösen a 35-40 kilométerrel haladó, sportoló bringások mennek szívesen az autósok mellett, mivel biztonságosabbnak érzik. Akik ugyanis közúton közlekednek, jobban ismerik a KRESZ-t, megbízhatóbbak – állítja Macsuga János, a Flowcycle.hu internetes oldal főszerkesztője.
Emellett a kerékpárúton nem mindig lehet gyorsan haladni, főleg, ha az egyben járda is. De a járdával párhuzamosan futó kerékpárútra is sokszor rátévednek gyalogosok, akik miatt lassítani, kerülgetni kell. A kerékpárutak és a közutak kereszteződésében pedig, bár a szabályok szerint a bringásoké az elsőbbség, nem ússzák meg a lassítást, körülnézést, ami egyik félnek sem segíti a haladását.