Minden idők legszebb buszának tartják a faros Ikarust, ami után mindenki megfordult az utcán. A korabeli buszoknál jóval nagyobb volt, mégis kifogott rajta a fővárosi forgalom. A Közlekedési Múzeumban most újra feltűnik egy.
Forrás: Fortepan
Amerre csak járt, megfordult utána mindenki, akár egy csinos, fiatal lány után, annyira más volt a hatvanas évek csodajárgánya.
A farmotoros busz a jármű végén elhelyezett jellegzetes motorsátorról kapta Faros becenevét. Itthon kis híján ebből a buszból futott a legtöbb, csak az Ikarus–200-as előzte meg darabszámban. A gyárból összesen majdnem tízezer darab gördült ki az évek során, többek között az NDK-ban, Lengyelországban, Kuvaitban is, de az egyiptomi és kínai utakon is jártak a farosok.
Megmentőként tekintettek rá
Itthon először Budapesten kezdték el használni, és kisebb népünnepély volt az indulásakor.
Akkoriban egyre nagyobb tömeg szeretett volna munkába eljutni, ám az autó kevés volt, és kezdett kevés lenni a villamos- és buszállomány. A legújabb buszok, az Ikarus–60-asok sem voltak túl nagyok, maximum 60 fő fért el rajtuk, ezért előlépett egy gyönyörű, önhordó karosszériás, farmotoros, nagy befogadású busz, az Ikarus– 55/66-tal.
A korabeli sajtó mint Budapest megmentőjét ünnepelte az új járműveket. Bár ezek hivatalosan nyolcvanszemélyesek voltak, csúcsforgalomban elfért rajtuk száz ember is.
Lassú volt a nagyvárosban
Ennek ellenére mégsem váltak be. Egyrészt lassúak voltak és nehézkesen gyorsultak, másrészt a budapestiek szűknek találták, az érzést növelték az aránylag kis ablakai is.
Ugyancsak rossznak találták, hogy a keskeny ajtókon nagyon lassú volt a le- és a felszállás. Ezért a farosokat vidékre irányították át. Ezután több mint 2700 közlekedett szerte az országban.
– A hazai közlekedéstörténet egy fontos darabját, talán a legnépszerűbb és legszebb magyar autóbusztípust mentettük meg, és fogjuk felújítani az új Közlekedési Múzeum számára – jellemezte a kevés megmaradt legendás faros múzeumi tulajdonba kerülését Vitézy Dávid, az intézmény főigazgatója.
Darabokra szedték az öreg relikviát
A járgányt már darabjaira is szedték, hogy minden részét fel tudják újítani, a motortól a kasztniig. Az Ikarus–66.62 egyébként egy alváltozat, amelynek begyűjtött példánya az utolsó legyártott tíz Faros egyike. A gyárból kigördült utolsó Ikarus–66-osok egyikeként a kocsit 1973. április 3-án helyezték üzembe a székesfehérvári, 14. számú Volán vállalatnál.
Ezután Egerben szállította a gyári munkásokat, majd iskolásokat, egészen 1983-ig, amikor is kivonták a forgalomból. A busz teljes restaurálását követően a múzeum egyik legszebb darabja lesz.