A Duna magas vízállása miatt egyelőre nem fér el a hidak alatt a 33 méter magas daru, ami segít majd kiemelni a Hableányt. Az akciót vezénylő TEK szerint az is elképzelhető, hogy a roncsot a víz alatt kell hagyni.
Forrás: Bors
Még mindig nincs pontos információ a május 29-én történt tragikus dunai hajóbaleset körülményeiről, napok, de hetek is eltelhetnek, mire a vizsgálatok pontos képet adnak. Sok tapasztalt szakember szerint biztosan emberi mulasztás történt.
Muszáj beszélni
A Személyhajósok Szövetsége állítja: egy megkezdett előzés miatt történt a baleset, a Viking Sigyn kezdett a manőverbe, amihez engedélyt kellett volna kérnie az előtte elhaladó Hableány kapitányától. Ma is kérdés, hogy ez megtörtént-e.
– Ilyenkor az alapvető jogszabályok szerint előzetes kommunikációt kell végrehajtani a két kapitánynak. Az előzést biztonságos sebességgel kell végrehajtani, hogy még véletlenül se legyen ütközés a manőverből – állítja a Személyhajósok Szövetsége.
A Viking mégis letarolta a Hableányt, ami a fedélzetén harmincöt emberrel hét másodperc alatt elsüllyedt. Ha a Viking kapitánya, Jurij C. nem próbált kapcsolatot létesíteni a sétahajóval, és előzni akart, egyértelmű a felelőssége. Ez könnyen kiderül akár a hajók mozgását rögzítő, úgynevezett „külső fekete doboz” felvételeiből.
Talányos védelem
Még mindig folyik a nyomozás, szakértők elemzik a helyzetet, tehát még mindig nem lehet tudni, pontosan mi is történt azon a szörnyű estén – mondja a Borsnak dr. M. Tóth Balázs, az ukrán hajóskapitány ügyvédje, aki azonban utalt arra, hogy védence próbálta menteni a menthetőt, és megpróbálhatott jelezni a Hableánynak a baleset előtt. Amikor konkrétan arról érdeklődtünk, igaz lehet-e, hogy nem kért engedélyt a Hableánytól az előzésre és hogy a baleset után tíz percig vészjelzést sem adott, az ügyvéd azt felelte:
– Mind a két információ téves, de ennél többet nem szeretnék mondani.
Ezt ugyanakkor cáfolja az a hajóskapitány, aki a baleset idején a közelben tartózkodott és a rádión egészen mást hallott. Mint a Tényeknek Tolnay Zoltán elmondta, a rádión több frekvencia is be van állítva, de elôzési szándékról, figyelmeztetésrôl, vészjelzésrôl nem hallottak semmit.
– Már csak a baleset után jelentkezett a Viking kapitánya, akkor sem értettük, mit akar, mert angol, német és orosz szavakat is használt egy mondaton belül – fogalmazott Tolnay.
Nem fér át a hidak alatt
Az elsüllyedt Hableány kiemelését a Terrorelhárítási Központ (TEK) irányítja. Nincs könnyű dolguk: Hajdu János főigazgató szerint a búvárok az erős sodrás miatt még a létrát sem tudták elhagyni. A búvárokat merüléskor fentről biztosítják kötéllel, a felszínről kapják a levegőt is. A roncsot a 200 tonna teherbírású, 33 méter magas Clark Ádám daruval próbálják felhozni, az összes többi csak ötven tonnát bír el. Bár a Hableány súlya csaknem ennyi, a körülmények miatt erősebb eszközre van szükség.
Napok telhetnek el, mire a daru a Margit hídhoz ér, a magas vízállás miatt most nem fér át a hidak alatt. Két verzió lehetséges: a hajó marad a víz alatt és felhozzák a holttesteket, vagy kiemelik a Hableányt a holttestekkel együtt, miközben vigyáznak arra, nehogy kettétörjön a hajótest.