Aktuális

A KRESZ sincs felkészülve az elektromos rollerre

Bors

Létrehozva: 2019.06.16.

<p>A városi közlekedés egyik legújabb eszköze az elektromos roller. Számtalan kölcsönző kínál ilyen „járműveket”, de vajon hol lehet legálisan és balesetveszély nélkül használni ezeket a kétkerekűeket?</p>

Az elektromos roller nem csak hazánkban okoz gondot, több európai és amerikai nagyvárosban is fejtörést okoz a közlekedésben. A kis méretű, kétkerekű járgányok méretükhöz képest elég gyorsan, közel 30 km/h sebességgel képesek teperni, és bár ajánlják a fejvédő sisak használatát, ezt bizony kevesen viselik. Pedig a rollerrel való közlekedés veszélyes, a kicsinyke kerekeknek köszönhetően a kisebb útakadályokban is elakad, és hatalmas eséseket lehet összehozni. A legnagyobb gond azonban, hogy nem tisztázott, hol is használható az elektromos roller, igazából a KRESZ, mint a közlekedés szabályozója nincs felkészülve erre az eszközre. Megoszlanak a vélemények, hogy kerékpárnak, játékszernek vagy robogónak számít-e, egyáltalán kimeríti-e a jármű kategória paramétereit.

Egy minisztériumi állásfoglalás szerint az elektromos roller akkor vehet részt a közúti forgalomban, ha rendelkezik típusjóváhagyással. A típusjóváhagyást a jármű gyártójának kell megkérni a sorozatgyártás előtt, a jóváhagyási számot fel kell tüntetni minden jármű adattábláján, ha közúti járműként jóváhagyták. Ráadásul a járda és a kerékpárút is a közút része, ott a közúti közlekedés szabályainak megfelelően szabad közlekedni. Amennyiben a jármű nem rendelkezik közúti járműre vonatkozó jóváhagyással, akkor a közúton (úttesten, kerékpár­úton, járdán) nem közlekedhet.

Persze ha és amennyiben volna olyan elektromos roller, mely a járművé való típusjóvá­hagyási procedúrán végigment volna, akkor elvileg a segédmotoros kerékpárral való közlekedésre vonatkozó szabályok az irányadóak.

Mindezek alapján kijelenthető, hogy szabályosan az elektromos rollert nem lehet használni sem a járdán sem a kerékpár­úton, és leginkább az autók közti lavírozás tiltott. Elvileg kerékpárral sem lehet, csak bizonyos feltételekkel a járdán közlekedni, akkor is max 10 km/h sebességgel, így a roller 25 km/h sebessége messze felülmúlja ezt.

A rollerek gyenge fékjeire sokan panaszkodnak, az interneten sok elrettentő példát lehet  olvasni halálos balesetekrôl. Nem véletlen, hogy a járdákról egyre több országban a tiltást választják: Párizsban szeptembertől tiltják ki ezeket a kétkerekűeket, és a kaliforniai Venturában is így döntöttek. Madridban már tavaly betiltották az e-rollereket, miután egyetlen év alatt 273 balesetet okoztak, köztük három halálosat. Az Egyesült Államokban úgy becsülik, 1500 balesetért okolhatók ezek a különösen veszélyes kétkerekűek.

Életet menthetnek a rendeletek

A motoros kerekesszéket használókra is vonatkoznak szabályok: ha sebessége nem haladja meg a 10 km/h-t, gyalogosnak minősül. Ha képes gyorsabban is közlekedni, gépi meghajtású járműnek minősül, és a motorokra is érvényes szabályokat kell betartani. Általános alapszabály, hogy ahol nincs járda vagy leállósáv, amiben haladhatna, minden esetben a menetirány szerinti jobb oldalát kell használni az úttestnek kerekesszékkel.

A segway-ek, vagyis a kétkerekű, motor hajtotta, állva használható eszközök elektromos kerékpárnak minősülnek, így városban csak az úttest jobb szélén közlekedhetnének, vagy ha van, akkor a kerékpársávon, kerékpárúton. Járdán csak abban az esetben, ha az úttest kerékpározásra al­kalmatlan.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek