Aktuális

A légitársaság köteles ellátni az utasokat a várakozás alatt

Címkék
repülés

Zs.V. 

Létrehozva: 2019.06.22.

Több ponton is megszegte kötelességeit a Wizz Air szerdán, amikor Ferihegyen megsérült a kifutópálya. A pórul jártak még bánatpénzt sem biztos, hogy kapnak.

Forrás: MTI

BALHÉ Óriási fennakadást okozott a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kifutópálya-sérülése. Nem csak az induló gépekkel voltak bajok, sok magyar az eset miatt külföldön ragadt. Londonban különösen nagy volt a kavarodás, mivel a Gatwick reptérről 20 óra 25 perckor induló Wizz Air gép 5 óra késés után egy másik repülőtérről indult el, nem tudni, miért. Az éppen ott tartózkodó magyarok szerint körülbelül 200 embert hagyott étlen-szomjan a társaság. Az eredeti felszállási idő előtt az emberek már sorban álltak a kapu előtt, akkor azt az információt kapták, hogy a gép körülbelül 20 perces késéssel fog indulni. Ekkor még a repülő nem állt benn a helyén. Az utasok egészen hajnali 1-ig várakoztak, amikor azt az információt kapták, hogy el kell hagyniuk a terminált. Mivel 10 órakor minden bolt bezárt, ezért ételt és italt sem tudtak venni. Hajnali fél 2-kor tájékoztatták az utasokat, hogy a gépük nem Gatwick reptérről fog indulni, hanem Lutonból, ahová nem tudtak átmenni, így mindenkinek saját magának kellett repülőgépet keresni, hogy hazautazzon.

A szállítás megoldása is az ő reszortjuk

Azt pontosan nem lehet tudni, hogy a Liszt Fe­renc repülőtéri fennakadások miatt kellett-e például repülőteret váltania a Wizz Airnek.

– Feltehetőleg a WizzAir azért indult késve, mert megsérült a futópálya, amiért a légitársaság nem tartozik felelősséggel, ezért kártalanítási kötelessége sincs – magyarázta a Borsnak Salamon András ügyvéd. 

– Tájékoztatni azonban mindenképpen kellene az utasokat, ami jelen esetben az elmondások szerint elmaradt. A másik hiba, amit a légitársaság elkövetett, hogy nem látta el az utasokat, mivel a várakozási idővel arányosan ételt és italt is köteles biztosítani – mondta a szakértő, majd hozzátette, hogy ha éjszakába nyúlik a késés, akkor szállodai elhelyezésről is köteles gondoskodni a cég. Arról nem is beszélve, hogy a megváltozott kiindulási pont miatt a légitársaság dolga lett volna, hogy megoldja az utasok átszállítását, ami szintén nem történt meg.

Betelt a pohár

Betelt a pohár Fogyasztóvédelmi eljárást fog indítani a kormány a Wizz Air ellen, amiért szerdán otthagyta az utasait. Ezt Gulyás Gergely kancelláriaminiszter jelentette be, hozzátéve: a lehető legszigorúbb bírság kiszabását fogja javasolni a magyarországi székhelyű diszkont légitársaságra vonatkozóan.

A Fogyasztóvédelmi Hatóságnak jelezzen!

Ha a repülőtér miatt késett a gép, akkor bonyolódik a helyzet, mivel az ügyvéd szerint ilyen esetben az utasok nem tudnak kártérítést kérni. 

– Az utasoknak nincs szerződéses jogviszonya a repülőtérrel, ezért nem is perelhető. Ha a ferihegyi légi irányítás rendelte el a Wizz Airnek, hogy nem indulhat el, akkor a légitársaság is mentesül a kártérítés alól, maximum az ellátás elmaradásáért kérhetünk bánatpénzt. A mostani szituáció a légitársaságoknál is egy visz-major helyzet, mivel egy másik repülőgép okozta a sérülést a pályán – mondta Salamon.

Ha nem a légi irányítás rendelte el, hogy a gép később induljon – tehát műszaki, személyzeti vagy egyéb probléma miatt kell várakozni –, akkor viszont az utasoknak teljes mértékben jár a kártalanítás. Még akkor is, ha az alapproblémára, vagyis a sérült pályára jött még rá a légitársaságnál keletkezett hiba. Ilyen esetben azt kell megtudni, hogy csak a sérülés, vagy más is közrejátszott-e a többórás várakozás kialakulásában. Ilyen helyzetekben az utasok felvehetik a kapcsolatot a Budapesti Fogyasztóvédelmi Hatósággal, és amennyiben panaszt tesznek a légitársaságra, a hatóságnak kötelessége eljárni az ügyben, így kiderülhet, hogy jár-e kártérítés, és ha igen, kitől.

Biztosítani kell a megérkezést 

Ha valamilyen oknál fogva a gép nem tud a célállomáson leszállni, hanem csak egy másik repülőtéren, ak­kor a légitársaságnak kutyakötelessége megoldani a hazajutást. A jegyvásárláskor a légitársaság vállalja, hogy a kifizetett pénzért cserébe az embert elszállítja a megadott városba. Ezt megoldhatja busszal, vonattal, de akár taxival is.

Nem ez volt az első gond

Szinte alig telik el úgy hét, hogy az utasok ne reklamálnának valami miatt a Wizz Airnél. Áprilisban például a Frankfurtból hazafelé tartó magyaroknak okozott fejtörést a cég: kisebb gépet küldtek értük, így 50 ember nem fért fel. Márciusban egy látássérült férfit a segítő kutyája miatt nem engedtek fel a gépre, így lekéste azt, ő később megkapta a kártérítést. Januárban pedig a Dubajból hazaérkező magyarok egy részének napokat kellett várni a csomagjaikra, ugyanis súlyproblémák miatt ezeket otthagyták, majd egy másik géppel szállították a célállomásra.
Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek