<p>Egy olyan fotó kering az interneten, amelynek terjesztői szerint a Viking Sigyn hajó sérült elemeit átfestették, miután elhagyta Budapestet.</p>
A Hableány tragédiájához fogható katasztrófák után rengeteg hír és álhír jelenik meg az interneten, ezeket néha képtelenség szétválasztani egymástól. Most egy olyan elmélet látott napvilágot, amely szerint a Budapestet elhagyó Viking Sigyn sérült részeit a németországi Passauban átfestették.
– Amennyiben ez történt volna, azt a nyomozás hátráltatásának, a nyomok eltüntetésére tett kísérletként értékelném – mondta a Borsnak a Hableány eltűnt matrózának családját képviselő dr. Magyar György. – Csakhogy jóval inkább azt gondolom, hogy itt megtévesztésről van szó, meglátásom szerint a hajó átfestése csak úgy lehetséges, ha partra emelik, vagy szárazdokkba vontatják, de ez aligha történhetett meg. Ráadásul egy szakértő pillanatok alatt megállapítaná a friss festést. Azonban továbbra is hangsúlyozom: a hajót le kellene foglalni, hogy a bizonyítási eljárást teljes körűen lefolytathassák – tette hozzá a jogász, aki Pethő János családjáról csak szűkszavúan beszélt. – János testvére viseli a legjobban a történteket, az édesanyja és az élettársa azonban mindennap hazavárja őt.
A baleset körülményeit gőzerővel vizsgálják a hatóságok. Az Átlátszó értesülései szerint 300 embert kihallgattak, és több mint 40 kamerafelvételt elemeznek. A Fővárosi Főügyészség közleménye szerint a katasztrófa okozásával gyanúsított ukrán kapitány, Jurij C. a Hableánnyal való ütközés után adatokat törölt a telefonjáról. Az ügyészség megerősítette: a kapitány korábban Hollandiában is balesetet okozott, ott is meggyanúsították őt.
A Hableány kiemeléséhez további tervezésre és időre van szükség, a hajó kettétörésétől tartanak a szakemberek. Egy tegnapi sajtótájékoztatón elhangzott: az áldozatok azonosítása egy Interpol-protokoll alapján történik, a külön erre szakosodott emberek ujjlenyomatokat, fogazat- és DNS-mintát használnak az azonosításhoz. Az is kiderült: a Hableányhoz lemerülő bú-várok hihetetlen lelki megterhelés alatt dolgoznak. Nyíri Iván, a Búvár Szakszövetség elnöke az ATV-nek egy szívbemarkoló példáról számolt be. Az egyik áldozatot felhozó búvár 1 óra 40 percet töltött a víz alatt, majd annyira elfáradt, hogy a holttestbe kapaszkodva kellett megpihennie a mederfenéken. A hős búvár később pszichológus segítségét kérte.