<p>Előbb a víz alatt egy biztonságos helyre vontatják, és majd csak ott emelik felszínre a múlt szerdán elsüllyedt Hableányt. A felfokozott várakozás ellenére a művelet kivitelezéséig még sok időre és előkészületre van szükség.</p>
A hatalmas szállodahajó, a Viking Sigyn kapitánya hibázott? Vagy esetleg a jóval kisebb sétahajó, a Hableány kapitánya vétette el a manővert? Ezek egyelőre megválaszolhatatlan kérdések, a szakértők gőzerővel dolgoznak a tragédia minden mozzanatának kielemzésén. Azonban ha majd egyszer megnevezik a felelőst, és a bíróság is megállapítja a felelősséget, a hozzátartozók kártérítési pereket zúdíthatnak az üzemeltető nyakába.
Rónai: Amerika vagy Svájc?
A philadelphiai kacsahajó vagy a Costa Concordia tragédiája kapcsán az Amerikában élő jogász, Rónai Péter számos tapasztalatra tett szert. A kacsahajó-baleset két magyar áldozatának hozzátartozói – peren kívül megegyezve – 15 millió dollárt, azaz több mint 3 milliárd forintot kaptak. A mostani esettel összefüggésben Rónai a Borsnak úgy nyilatkozott: amennyiben a vizsgálatok a Viking kapitányának felelősségét állapítják meg, úgy két lehetőséget lát a perek lefolytatására.
– Úgy tudom, hogy a Viking hajótársaságot megvette egy amerikai cég, aminek több európai központja is van, ezekből az egyik az érintett svájci társaság. Amennyiben sikerül az Egyesült Államokba kivinni az ügyet, akkor nagyobb összegre számíthatnak a hozzátartozók, ami közel ötmilliárd forint is lehet. Viszont ha Svájcban tárgyalnak az ügyben, akkor ez lecsökkenhet akár a felére is – mondta a jogász.
Többlépcsős folyamat
Továbbra is eltűntként keresik a Hableány kapitányát, Lombos Lászlót és matrózát, Pethő Jánost. Utóbbi családjának képviseletét dr. Magyar György látja el.
– Az egész ügy rendkívül összetett, többlépcsős és párhuzamos, de részben egymásra épülő eljárásokat eredményez, amelyek több eljárási szereplőt érintenek. Egyebek mellett meg kell vizsgálni, hogy János alkalmazott volt és ez a szörnyű eset egy halálos kimenetelű munkahelyi balesetnek minősül. Amennyiben a büntetőeljárásban a szakvizsgálatok megállapítják, hogy a Viking Sigyn hajó okozta a balesetet és a magyar hajó vétlen, akkor az összes következményért a Viking üzemeltetőinek kell helytállniuk. Egyelőre azonban képtelenség bármit is előrevetíteni, sem a vizsgálatokhoz szükséges időtartam, sem a vizsgálatok végeredménye nem látható még, így egy esetleges kártérítés mértéke sem prognosztizálható – mondja az ügyvéd.
Újabb holttestet találtak a hídnál
A Duna magas vízállása miatt csak Újpestig jutott el a hatalmas Clark Ádám úszódaru. Bár nagy volt a várakozás, aligha valószínű, hogy a mai napon megkezdődne a Hableány kiemelése. Pintér Sándor belügyminiszter tegnap az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságának ülése után azt mondta: végül nem a Margit híd előtt emelik ki a Dunából a Hableányt. A roncsot először csak annyira emelnék meg, hogy uszályokhoz kötve a víz alatt olyan helyre vontassák, ahol a búvárok biztonságosan dolgozhatnak benne.
Szerda reggel a Margit hídnál kiemeltek egy újabb holttestet, amit késôbb azonosítottak is. Így hivatalosan még 15 eltűnt személy után kutatnak. Szedra estig még két holttest felbukkanásáról érkezett sajtójelentés: a 24.hu szerint egy áldozatot Budapesttől 50 kilométerre találhattak meg, az Index pedig arról számolt be, hogy tegnap délután egy holttest lebegett a víz felszínén a Margit hídnál. A hatóságok eddig nem adtak hivatalos megerősítést.
Biztosan kifizeti azt a 15 millió forintos óvadékot a Viking Sigyn ukrán kapitánya, amit a múlt héten határoztak meg, miután halálos tömegszerencsétlenséget okozó veszélyeztetés miatt hallgatták ki és vették őrizetbe. A 24.hu-nak Jurij C. ügyvédje azt mondta: jelenleg nincsenek olyan bizonyítékok, amik azt támasztják alá, hogy ügyfele okozta a tragédiát. A férfi nyomkövetővel a lábán mozoghat Budapest területén. Az ügyvéd arról is beszélt, a kapitánynak megengedték, hogy beszéljen a szeretteivel.
A hirado.hu ugyanakkor arról számolt be, hogy áprilisban is ütközött a kapitány. Egy ugyancsak a Viking Cruisesnél dolgozó kollégája elmesélte: a Viking Idun nevű hajó akkor nekiment egy olajszállító tankernek. A luxushajó 171 emberrel a fedélzetén indult Antwerpenből Gentbe, amikor Jurij C. többszöri rádiófigyelmeztetés ellenére nekiütközött a tankerhajónak.