Lélegzetvisszafojtva figyelte a tömeg, amint a hatalmas Clark Ádám úszódaru a levegőbe emeli a két hete elsüllyedt Hableány roncsát. A hajótest nem szakadt szét, egyben sikerült az uszályra helyezni.
A hosszú napokig tartó, minden részletre kiterjedő előkészületek után kedden elérkezett a Hableány kiemelésének utolsó, egyben legkockázatosabb szakasza. A feszültség tapintható volt, a művelet reggel 7 órakor kezdődött és hat órán keresztül tartott.
Négy áldozatra bukkantak a hajótestben
A munkálatok az orral felfelé álló roncs egyenesbe hozatalával kezdődtek. Nagyon kritikus pontja volt ez a műveletnek, mert ekkor derült ki, hogy egyáltalán emelhető-e a sétahajó. Amint egyenesbe hozták a testet, a búvárok azonnal lemerültek és ellenőrizték a hajó állapotát, majd áldozatok után kutattak. Reggel negyed nyolc körül már a felszínen volt a Hableány teteje.
Egyből szembetűnt, hogy erősen sérült a hajótest. Az emelés során elsőként a kapitányi híd teteje bukkant elő, a helyiségben megtalálták a hajó kapitányának holttestét. Ezután a búvárok bementek a roncs belsejébe és felmérték a károkat, további áldozatokat kerestek. A Hableány alsó részében újabb három holtestet találtak, köztük van a tragédia legfiatalabb áldozata, a hat éves dél-koreai kislány is.
Szükség volt az ötödik hevederre
A mentés közben észrevették, hogy a hajó hátulja összeroncsolódott és nem tűnt biztosnak, hogy tovább lehet emelni. Ekkor hosszas számolások után a szakemberek úgy döntöttek, hogy még egy ötödik hevedert is áthúznak a hajó alatt és ezzel még jobban biztosítják, nehogy több darabra törjön. Ez egy nagyon hosszadalmas folyamat, pontos számításokat igényel és mérhetetlen összpontosítást. Végül sikerült az ötödik hevedert is bekötni a Clark Ádám emelődaru szabadon maradt csigájára. Nem sokkal 13 óra után a daru a levegőbe emelte a Hableányt és sikeresen elhelyezte egy uszályon.
Csepelen vizsgálják át a hajót
Gál Kristóf, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője a roncs kiemelése után elmondta: a Hableányt a csepeli szabadkikötőbe szállítják, itt már előkészítettek a roncs számára egy helyet, ahol alaposan átvizsgálják azt. Hajózási, nautikai és műszaki szakértők, valamint az ügyészség munkatársainak bevonásával vizsgálják a roncsot. A szóvivő arról is szót ejtett, hogy a Hableánynak ütköző Viking Sigyn szállodahajót is újra helyszínelték, bővebben egyelőre nem nyilatkozott ennek eredményéről. Még négy áldozatot keresnek, Pintér Sándor belügyminiszter a kutatásban részt vevő rendőrök számának megduplázásáról döntött.
Véletlenül beleesett a vízbe az egyik szakember a Hableány mentése közben. Az egyik hajóról a másikra szeretett volna átmenni, de ekkor megcsúszott a lába és a Dunába zuhant. A férfit hamar kimentették, szerencsére senkinek nem esett baja.
Egyik hajózási rádiócsatornán sem jeleztek veszélyhelyzetet a május 29-ei dunai hajóbaleset idején - közölte az M1 aktuális csatorna műsorában Tolnay Zoltán hajóskapitány, aki szintén szolgálatban volt a Dunán a tragédia idején. Kitért arra is, hogy a Viking Sigynnek kellett volna megkezdenie a kommunikációt a kisebb Hableánnyal. Tolnay Zoltán azt mondta, hogy a történtek mélyen megrázták a hajósokat.
A Panorama Deck Kft. saját halottjának tekinti a Hableány balesetében elhunyt kollégáit – közölte a társaság szóvivője kedden az MTI-vel. Tóth Mihály közleményében azt írta: a vállalat minden tagja gyászolja a tragédiában elhunyt kollégáit és utasaikat. „Együtt érzünk a családokkal és a barátokkal, osztozunk a veszteségükben” – fogalmaztak.
Azt írták: ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják, és kollégáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük.