Aktuális

Már a könnyűfém kerék is javítható

Bors

Létrehozva: 2019.06.23.

A hazai utak alaposan próbára teszik autóink futóművét. A legváratlanabb pillanatokban szalad gödörbe, kátyúba az autó, de ami rosszabb, gyakran még az aknafedelek sincsenek simán bedolgozva az útfelületbe, minden csatornakijárat nagy ütéssel jelzi jelenlétét az autóban ülőknek. Persze amit az utasok csak egy ütésnek éreznek, azok a futóműnél tonnás erejű lökések, amiknek ellen kell állnia a gumi, felni, futómű hármasnak.

A legjobb esetben csupán a futómű kap egy durva lökést, de az éles kátyúszélek egyre gyakrabban bánnak el a manapság divatos alacsony oldalfalú abroncsokkal. Ezek előnye, hogy az autó menetstabilitása jelentősen nő, hátrányuk azonban, hogy az abroncs oldalfala nem tudja feldolgozni, kirugózni az ütést, könnyen megsérül a széle, rossz esetben kiszakítva a gumit, amely azonnali defektet okozhat.

Hasonlóan defektet eredményez, ha az ütéstől a felni görbül meg. Ennek oka, hogy manapság már tömlő nélküli abroncsokat használunk, ahol a gumi és a felni szoros kapcsolata tartja meg a légnyomást a kerekekben. Az ütésnél a felni még az is lehet, hogy maradandó károsodás nélkül megússza a balesetet, de elegendő egy pillanatnyi kihagyás, és az abroncsban lévő levegő elszökik. Rosszabb esetben ugyanakkor a felni is elgörbül. Ez a klasszikus lemezfelnik esetén könnyebben orvosolható hiba, de cserénél is olcsóbb, mint a manapság divatos könnyűfém keréktárcsáknál. Jó hír, hogy már az utóbbi javítására is van lehetőség.

Az eljárás aránylag egyszerű, a könnyűfém felnit egy nagy nyomás kifejtésére alkalmas speciális gépre helyezik, és a sérült felnit belülről egyenletes nyomással igyekeznek visszaállítani eredeti formájára. A régi lemezfelniket még kalapáccsal egyengették, ez azonban a könnyűfémeknél töréshez vezethet. Persze nem minden felni javítható, sok esetben sajnos repedések keletkeznek a díszes tárcsákon. Ilyenkor leginkább csak a csere segíthet, ami sok tízezer forintos költség.

Sajnálatos módon egy felnit elgörbítő kátyúzás nem csupán a keréktárcsát, de a futóművet is károsíthatja. Amennyiben korábban nem hallható idegen zajokat észlel, vagy az autó elhúz valamelyik irányba, érdemes felkeresni egy futóművekkel is foglalkozó szerelőt ellenőrzés végett. Egy elállítódott futómű nemcsak az autó stabilitását rontja menet közben, illetve fékezésnél, hanem rendellenesen koptathatja az abron­csokat, amelyeket egy idő után cserélni kell.

Sérült felni, futómű jele lehet

- Az autó minden sebességtartományban ütemesen rázkódik
- A kormány is apró rezgéseket produkál – amennyiben ez a jelenség csak 80 kilométeres tempónál jelentkezik, az inkább a kiegyensúlyozatlanság hiánya
- Az autó menet közben elhúz valamelyik irányba, a kormány elfordul az átlagos állásából
- Lassan, de rendszeresen leenged valamelyik kerék – ez persze lehet egy szögtől is, de előfordulhat, hogy a felni sérülése okozza a nyomásvesztést
- Az abroncsokon rendellenes, egyoldalú kopás látható.
Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek