A hazai utak alaposan próbára teszik autóink futóművét. A legváratlanabb pillanatokban szalad gödörbe, kátyúba az autó, de ami rosszabb, gyakran még az aknafedelek sincsenek simán bedolgozva az útfelületbe, minden csatornakijárat nagy ütéssel jelzi jelenlétét az autóban ülőknek. Persze amit az utasok csak egy ütésnek éreznek, azok a futóműnél tonnás erejű lökések, amiknek ellen kell állnia a gumi, felni, futómű hármasnak.
A legjobb esetben csupán a futómű kap egy durva lökést, de az éles kátyúszélek egyre gyakrabban bánnak el a manapság divatos alacsony oldalfalú abroncsokkal. Ezek előnye, hogy az autó menetstabilitása jelentősen nő, hátrányuk azonban, hogy az abroncs oldalfala nem tudja feldolgozni, kirugózni az ütést, könnyen megsérül a széle, rossz esetben kiszakítva a gumit, amely azonnali defektet okozhat.
Hasonlóan defektet eredményez, ha az ütéstől a felni görbül meg. Ennek oka, hogy manapság már tömlő nélküli abroncsokat használunk, ahol a gumi és a felni szoros kapcsolata tartja meg a légnyomást a kerekekben. Az ütésnél a felni még az is lehet, hogy maradandó károsodás nélkül megússza a balesetet, de elegendő egy pillanatnyi kihagyás, és az abroncsban lévő levegő elszökik. Rosszabb esetben ugyanakkor a felni is elgörbül. Ez a klasszikus lemezfelnik esetén könnyebben orvosolható hiba, de cserénél is olcsóbb, mint a manapság divatos könnyűfém keréktárcsáknál. Jó hír, hogy már az utóbbi javítására is van lehetőség.
Az eljárás aránylag egyszerű, a könnyűfém felnit egy nagy nyomás kifejtésére alkalmas speciális gépre helyezik, és a sérült felnit belülről egyenletes nyomással igyekeznek visszaállítani eredeti formájára. A régi lemezfelniket még kalapáccsal egyengették, ez azonban a könnyűfémeknél töréshez vezethet. Persze nem minden felni javítható, sok esetben sajnos repedések keletkeznek a díszes tárcsákon. Ilyenkor leginkább csak a csere segíthet, ami sok tízezer forintos költség.
Sajnálatos módon egy felnit elgörbítő kátyúzás nem csupán a keréktárcsát, de a futóművet is károsíthatja. Amennyiben korábban nem hallható idegen zajokat észlel, vagy az autó elhúz valamelyik irányba, érdemes felkeresni egy futóművekkel is foglalkozó szerelőt ellenőrzés végett. Egy elállítódott futómű nemcsak az autó stabilitását rontja menet közben, illetve fékezésnél, hanem rendellenesen koptathatja az abroncsokat, amelyeket egy idő után cserélni kell.