A környezetvédelem, a környezettudatosság életünk minden területén egyre jobban előtérbe kerülő, na és persze az autóipart is jócskán érintő kérdés. A törvényhozók egyre jobban szorongatják a gyártókat, hogy tisztább üzemű autókat gyártsanak, és sokszor olyan szabályokat hoznak, amelyekre az autóscégek még nincsenek felkészülve. Persze egy autó nem csupán használat közben, a kipufogógázai miatt lehet szennyező, de a gyártás, majd végül a megsemmisítés is beletartozik a teljes életciklusába.
Hiába környezettudatos egy elektromos autó a helyi kibocsátás szintjén, ha a gyártása során vagy az életciklusa végén árt a környezetnek. Napjaink egyik legnagyobb kihívása az induló elektromosautó-dömping kiszolgálása akkumulátorokkal, illetve a felkészülés ezek újrahasznosítására.
Szén-dioxid-semleges VW járműcsalád
A Volkswagen-csoport ezen is túlmegy, új elektromos autóikat olyan gyártástechnológiával kívánja előállítani, amely összességében sem terheli a környezetet. A gyártás során megújuló energiát használ, a gyártási folyamatban elkerülhetetlen kibocsátást pedig hitelesített klímaberuházásokkal ellensúlyozza. Ennek eredményeként az ID. járműcsalád gyártása szén-dioxid-semleges lesz a kezdetektől fogva.
Műanyag flakonokból üléskárpit a Fordnál
De vannak más törekvések is, amelyek lehet, hogy apróságnak tűnnek, mégis hosszú távon irányt mutathatnak. A Ford okosmegoldást talált például a műanyag palackok millióinak újrahasznosítására: a vállalat által gyártott minden egyes EcoSport SUV-ba olyan kárpitokat építenek be, amelyek 470 darab eldobható palack felhasználásával készültek. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy az EcoSport 2012-es globális bevezetése óta több mint 650 millió félliteres palack anyagát sikerült felhasználni, ami összesen 8262 tonna műanyagot jelent. Ha ezeket lefektetve egymás mögé tennénk, a palackok lánca több mint kétszer körbeérné a Földet.
Évi százmillió autónál kell az ötlet
Először húsz évvel ezelőtt, a Mondeóban jelent meg az újrahasznosított műanyag, és a Ford mára 1,2 milliárd palackot reciklál évente. Ahhoz, hogy autókárpit készülhessen belőlük, a palackokat és a kupakokat először apró forgáccsá aprítják. Ezt 260 fokra melegítve megolvasztják, és hajszálvékony szálakat húznak belőle, amit fonallá sodornak – és már el is készült az anyag, amiből kárpitot lehet szőni. Európában mindössze a műanyaghulladék 30 százalékát reciklálják.
Ezúttal csak két példát ragadtunk ki, bemutatandó, hogy nem minden a kipufogón kiáramló gáz összetétele, évi százmillió autó legyártásánál – az elektromos és hibrid járműveket is beszámítva –, rengeteget lehet tenni a fenntarthatóság érdekében.