Nagy fába vágta a fejszéjét – pontosabban kőbe a vésőjét – egy diplomázó restaurátor. Budapest egyik legkorábbi, 1725-ös kőszobrán majdnem egy évet dolgozott, hogy visszakapja eredeti formáját.
A Magyar Képzőművészeti Egyetem Epreskerti műtermében szeptember óta munkálkodott a városmajori Fájdalmas Krisztus-szobron Gheoghita Noémi Borbála. Az alkotást tegnap délelőtt helyezték vissza eredeti helyére a fővárosi Szilágyi Erzsébet fasorban. A fiatal restaurátor a Borsnak nem tagadta: nagyon izgalmas volt a munka, a visszahelyezésnél is nagyon izgult, hogy minden rendben menjen.
– A restaurálást megelőzi egy igen komoly előzetes felmérés és kutatás – fejtette ki. – Levéltárból, különböző forrásokon keresztül utánajártam minden információnak, ami a szoborról fellelhető. Utána fototechnikai, labor- és mikroszkopikus vizsgálatok következtek. Mindebbe beletartozik, hogy mindenféle régi papírképet is elemeztem. Sok kiegészítést nem kellett eszközölnöm a szobron, mert az 1995-ös restauráláskor elvégzett kiegészítések időtállónak, szakkifejezéssel nagyon jó megtartásúnak bizonyultak. A Krisztus-alak orra és a lábujjai voltak a leginkább hiányosak, de az archív fotók nagy segítséget nyújtottak – magyarázta Bori, akinek ez volt a diplomamunkája.
Tegnap mestereivel, Szemerey-Kiss Balázs tanszékvezetővel és Káldi Richárd művésztanárral tette helyére a talapzattal együtt négy darabból álló alkotást.