A jelek szerint nem akarják a hozzátartozók, hogy az a hely legyen a Hableány kapitányának végső nyughelye, ahol a halálát lelte. Bár a most pénteki hajós temetési szertartáson részt vesz L. László családja, szerettük hamvait nem szórják a Dunába. Utána a nyilvánosság kizárásával, szűk családi körben temetik el.
Forrás: Dombóvári Tamás
Kürtök szólalnak meg péntek délben
Nagyszabású gyászceremóniát szervez a Panorama Deck hajótársaság a május 29-iki, tragikus dunai hajóbaleset magyar áldozatainak. Akik részvétüket szeretnék nyilvánítani pénteken Budapesten L. László kapitány és P. János matróz búcsúztatásán, a Margit hídon szórhatnak virágszirmokat (és környezetvédelmi szempontok miatt csakis azt) a Dunába. Eddig egyébként tizenkét hajó jelezte, hogy részt kíván venni a ceremónián.
– Körülbelül délben két hajónak zendülnek fel a kürtjei, amit a folyó fővárosi szakaszán mindenhol hallani lehet majd – mondta a Borsnak Tóth Mihály, a Panorama Deck szóvivője. A kapitány hozzátartozói külön kérték, hogy a szívszorító szertartáson óvják őket a sajtónyilvánosságtól. A hajótársaságnak ezt figyelembe kell vennie. – Nekünk egyértelműen az a legfontosabb, amit a család szeretne, azon dolgozunk, hogy mindenki úgy vehessen részt az eseményen, ahogy kíván – tette hozzá Tóth.
A Bors információi szerint László hamvait nem szórják a Dunába, mint Jánosét. A búcsúztatás után a család magához veszi azokat, és majd szűk körben helyezi örök nyugalomra. Vagyis a kapitányt nem adják vissza a folyónak, amelyben életét vesztette.
Radíros tollal vezették a hajónaplót
A Bors emellett azt is megtudta: úgy fest, hogy a koreai turistákkal teli Hableányt a Dunába borító Viking Sigyn szállodahajó legénysége kiradírozható tollal vezette a kötelező hajónaplót.
– Ez teljes mértékben érthetetlen. Ilyen esetben felmerül a kérdés, vajon hányszor használták a radír részét a tollnak? Egyáltalán hogyan lehetséges ez? – tette fel a kérdést dr. Gulyás Krisztián ügyvéd, aki a Hableány kapitányának hozzátartozóit képviseli.
A Viking Sigyn fekete dobozából egyébként a kezdeti nehézségek ellenére minden adatot sikerült kinyerni. A BRFK ezekből teljes képet kaphatott, jelenleg ezen dolgoznak a szakértők. Dr. Balogh Szabolcs, az elhunyt magyar matróz családjának egyik ügyvédje szerint az biztos: a Viking Sigyn radarképén a baleset előtt felvillant a Hableány hívóképe és pontos pozíciója, amit a kapitánynak észre kellett volna vennie.
Felülírták búváraink a szabályokat
Eközben a legmagasabb elismerést kapták a Hableány tragédiája miatt bevetett búvárok múlt pénteken: azt a kitüntetést, amit a Búvár Világszövetség ajánl fel az arra érdemes merülőknek. Nyíri Iván, a Magyar Búvárszövetség elnöke kiemelte: a magyarok mostani csúcsteljesítménye alapján a világszövetség a szabályok átírására készül. Az elfogadott sztenderdek szerint ugyanis ilyen erős sodrású vízben 3 méter alatt nem lehet mozogni. A mentésben részt vevő búvárok viszont 6 méter mélységben is eredményesen dolgoztak. A Koreai Köztársaság budapesti katonai attaséja, Szong Sun Keun megköszönte a magyar búvárok teljesítményét. A Bors kérdésére elmondta: számára a legnehezebb a hozzátartozók vigasztalása, nyugtatása, biztatása volt, hogy minden áldozatot meg fognak találni.
– Bár a koreai búvároknak volt tapasztalata ilyen téren – nemrég volt egy hasonló hajóbaleset a tengeren Koreában –, mégis tisztelettudóan hallgattak a magyar merülésvezetők parancsaira – tette hozzá az attasé. – A mieink már a megérkezésük napján merültek volna, de természetesen kivárták az engedélyt a merülésre, és tökéletes munkát végeztek a magyar kollégáikkal együtt.