Ügyvédje szerint Jurij C. aktívan részt vett a mentésben, a Hableány cégének jogi képviselője mást állít.
Csupán 300 méter volt hátra, ennyit kellett volna még megtennie a Hableánynak, hogy kikössön a Jászai Mari téren, és mindenki épségben kiszálljon. Csakhogy a Viking Sygin szállodahajó 7 másodperc alatt maga alá gyűrte a kis sétahajót és a rajta utazó 35 embert május 29-én este a Duna budapesti szakaszán.
A Viking Sygin ukrán kapitánya, aki korábban 15 millió forint óvadék kifizetése ellenében nyomkövetővel szabadlábra került, a tegnapra virradó éjszakát már ismét a rácsok mögött töltötte, miután szerdán a nyomozási bíró elrendelte a letartóztatását. Augusztus 31-ig még óvadék ellenében sem szabadulhat. Ügyvédje, Tóth M. Gábor a bíróságon azt mondta: minden tőle telhetőt megtett a kapitány, hogy mentse a vízbe esett embereket.
– Jurij C. leszaladt a fedélzetről, mentőgyűrűket dobott le, és elrendelte, hogy a mentőcsónakokat tegyék a vízre. Ez sokkal inkább segíti a bajba jutott, vízbe esett emberek megmenekülését, mint az, hogy a kapitányi hídon megfelelő frekvencián adja le a megfelelő jelet – hangsúlyozta.
A Borsnak ugyanakkor dr. Sógor Zsolt, a Hableányt üzemeltető cég jogi képviselője azt mondta: az ő információi szerint az ukrán kapitánynak még csak tudomása sem volt arról, hogy két matróza mentőcsónakokkal elindult menteni a vízbe esett dél-koreai turistákat, sőt hármat ki is mentettek.
– Jurij C.-nek kapitányként le kellett volna vezényelnie a mentést. Ebbe beletartozik az is, hogy a Viking társaság másik hajójának, a mögötte haladó Idun kapitányának is megadja a szükséges információkat a mentésről – közölte az ügyvéd.
Értesüléseink szerint a baleset után Jurij C. felkeltette a másodkapitányt, és az álmából felriadt férfi azt látta, hogy a kapitány totálisan sokkos állapotban van, pánikszerűen ide-oda futkos. Ha ez igaz, Sógor szerint alaposan megkérdőjelezi az alkalmasságát. Mint ismert, felvetődött a Viking Sygint szorosan követő Viking Idun szállodahajó kapitányának a felelőssége is. A baleset után közvetlenül Jurij C. mobiltelefonált az Idun kapitányának, hogy elütött valamit. Ennek ellenére mindkét hajó továbbhaladt, később csak a Sygin csorgott vissza az ütközés helyszínére. A Ripost írta meg a héten, hogy túlélők tanúvallomásaiban az áll: miután a magas vízállású és sebes sodrású Dunába kerültek, épp hogy el tudtak evickélni egy nagy hajó elől, ami valószínűleg az Idun volt.
– Indítványoztam a másik Viking hajó kapitányának a kihallgatását is, mert álláspontom szerint ő is elmulasztotta a segítségnyújtást. Áthaladt a baleset helyszínén úgy, hogy előtte közölték vele: egy hajó elsüllyedt ott – hangsúlyozta dr. Sógor Zsolt.