A Ripost megszerezte a jelenleg előzetes letartóztatásban lévő ukrán Jurij C. kihallgatásának részleteit.
Az ukrán kapitány nem látott, és nem hallott az utolsó végzetes percekben: csak azzal foglalkozott, hogy az ő hajója átférjen a Margit híd alatt. Azt sem tudta, milyen hajók vannak körülötte, és bár a Viking minden műszere jól működött, neki fogalma sem volt róla, hogy az általa vezetett óriási szállodahajó közvetlen közelében mi van – nem csoda, hogy gyorsítás közben elgázolta a Hableány sétahajót. Ez derül ki a jelenleg letartóztatásban lévő Jurij C. Vallomásából.
A jelentésből kiderül, hogy az ukrán kapitánynak percekig fogalma sem volt, hol a Hableány – miközben a műszerek jeleztek. Mint a jelentés írja: A balesetben érintett hajót egy darabig láttam. Jobb oldalról előzött minket (…) A kis hajó 5-6 méterre volt tőlünk. Ez nagyon közeli távolság. A kishajót a fentiek után nem figyeltem, ekkor láttam utoljára a hajót. Ezt követően nem figyeltem, mert a hidat figyeltem, hogy rendben átmenjünk alatta. (…).
Állítása szerint tehát látta, hogy a közelében van egy jóval kisebb hajó, és tudhatta volna, hogy ha gyorsít, utol fogja érni, mégis csak arra figyelt, hogy hatalmas szállodahajójával átférjen a híd alatt.
Nem véletlenül: a Margit híd a nehezen hajózható hidak közé tartozik, két hajó csak szűkösen fér át egyszerre a pillér alatt. Ráadásul a Viking cégnek már volt korábban egy hasonló balesete: 2016-ban a Viking Freya nem tudta időben leereszteni a kormányállását, ezért egy vasúti hídnak ütközött, és a szolgálatban lévő magyar kapitány és matróz, K. István és H. Ferenc szörnyethalt. Hazudott a rendőröknek.
- A Viking Sigyn tevékenysége ellentétes a Hajózási Szabályzattal és a jó szakmai gyakorlattal is, mert mindent figyelmen kívül hagyva ráutazott a Hableány motorosra úgy, mintha a térségben rajta kívül nem is tartózkodott volna hajó – ezt már a nautikai, vagyis hajózási szakértői jelentés állapította meg a balesetről. Ennél azonban súlyosabb dolgot is állít a szakértő: azt, hogy Jurij C. nem mondott igazat a vallomásában.
- A gyanúsított vallomása az előzésre vonatkozóan nem felel meg a valóságnak – fogalmaztak.
A szakértői jelentés szerint ugyanis a Hableány még korábban, a Parlamentnél előzte meg a Viking Sygint, a bal oldalról. A Margit híd közelében a Hableány már lassabb volt, a Viking pedig gyorsított, így akkor már a Viking előzött. Erről pedig nem csak hogy nem értesítette a L. Lászlót, a Hableány kapitányát, hanem a jelentés szerint az adott helyzetben nem volt biztonságosan kivitelezhető, tehát bele se kellett volna kezdeni, csak a Margit híd elhagyása után.
A kapitány, akinek, saját bevallása szerint, fogalma sem volt arról, hogy egy másik hajó van a közelében, 6 percen keresztül tehát se nem látott, se nem hallott. Az eredmény pedig 28 ember halála.