Pozitív változások jönnek a társasházkezelésben – legalábbis erre számít az Ingatlanbazar.hu. Átláthatóbb lesz a társasházak ügyintézése, és nem kell attól sem tartani, hogy a közös képviselő nem megfelelően kezeli a ház pénzét.
Név, cím, telefonszám
Eddig úgy kellett kinyomozni, hogy az adott társasháznál ki az aktuális közös képviselő. Ez például akkor volt probléma, amikor a katasztrófavédelem kijött segítséget nyújtani, és nem tudták, ki a társasház képviselője. Az elmúlt években az is számtalanszor előfordult, hogy a közös képviselő nyomtalanul eltűnt akár több társasház vagyonával. Az Ingatlanbazar.hu szerint sokan hiába találtak ízlésüknek megfelelő lakást a portál kínálatából, a társasházi körülmények később eltántorították őket vásárlási szándékuktól.
Ám módosult a társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény, és létrejött a társasházi tisztségviselők nyilvántartása, ami tartalmazza a közösség ügyintézését ellátó tisztségviselők adatait. Ezek 2020. január 1-jétől az egész ország területén nyilvánosak lesznek. Természetes személy esetén a név, a lakcím, a regisztrációs szám, az e-mail-cím, a telefonszám szükséges, jogi személynél a név, a székhely, a nyilvántartási szám kerül be a nyilvános adatbázisba. Az új társasházi tisztviselőknek 2020. május 1-jéig kell bejelentkezniük a nyilvántartásba.
Átláthatóbb lesz minden
– A jogszabály szerint a társasházi tisztségviselők nyilvántartásának célja, hogy megvalósuljon a társasházak működésének átláthatósága, és hatékony legyen a jegyző társasházak felett gyakorolt törvényességi felügyelete. Továbbá, hogy elősegítse a megfelelő kapcsolattartást a társasházak és a közösség jogait és kötelezettségeit érintő hatósági eljárások során – mondta dr. Horváth Zoltán Levente, a Horváth & Medgyesi ügyvédi társulás jogi szakértője.
A törvénymódosítás kimondja, hogy a tisztviselő tevékenysége csak akkor kezdhető meg, ha a tisztséget – dátummal ellátva – hivatalosan is feljegyezte az ingatlanügyi hatóság a társasház törzslapjára. Januártól a földhivatal a honlapján közzéteszi a társasházi tisztségviselők adatait, a társasházak pénzügyi beszámolóit, valamint a társasház közösségének adatait.
Egyszerűbb mindennapok
Dr. Horváth Zoltán Levente azt is kiemelte, hogy a fenti szabályozás segítheti a társasházak hatékonyabb működését, a kapcsolattartó személyének nyilvántartása megkönnyítheti az ügyintézést, egyszerűsítve ezzel a társasházak mindennapjait. Az új szabályozásban megjelenő átláthatóság, a társasházi tisztségviselők adatainak nyilvánossága, azok közzététele erősítheti a társasházi ingatlanok iránt érdeklődő vevők bizalmát.
Miért? Mert a korábbi ingatlankezelői nyilvántartási rendszer kiegészült az ingatlanügyi hatósággal. A társasházak feletti törvényességi felügyeletet január óta a jegyző látja el. Az egyéni vállalkozókat a közigazgatási hatóság ellenőrzi. Az ingatlankezelő cégek felügyeletéért a cégbíróság felel, adózásukat a NAV ellenőrzi.
Lakásvásárláshoz is jól jön
Egyébként is bőven akad feladat a társasházak átláthatóbb ügyintézése körül, hiszen ezen ingatlanok jelentős részének alapító okirata még 1995 előtti, és sokuknál még szervezeti és működési szabályzat sem szerepel az ingatlan-nyilvántartásban.
A beszámolóval kapcsolatos kötelezettség is változik. Nem elég a társasházi törvény szerinti beszámolót elkészíteni, a közzététele is kötelező, a beadási határidő 2020. május 31. Ez főleg az ingatlanvásárlás előtt állókat segíti majd, hiszen így a kiszemelt társasház adatait korlátozás nélkül gyakorlatilag bárki megtekintheti.
Az Ingatlanbazar.hu szerint így sokkal átláthatóbb, nyomon követhetőbb lesz a lakók számára is a társasházkezelés, a közös képviselő munkája. A közös képviselő tevékenységének színvonalában bekövetkező emelkedés komoly előrelépést jelent az ingatlanpiacon. Most már ugyanis nemcsak a közös költség befizetése lesz gördülékenyebb, de a társasházak üzemeltetésének színvonala is javulhat. Gyakran ugyanis hiába szimpatikus egy lakás, rendezetlen működtetési környezete miatt inkább eláll a vevő a vásárlási szándéktól.