Szilágyi Márta 31 éve repül és nemrégiben repülőtársával új országos csúcsot állítottak fel 431,6 kilométert szárnyaltak és 6 óra 49 percet töltöttek a magasban. A rekordrepülést a nemzeti bajnokságon teljesítették a pilóták.
Forrás: Feleki Marietta/Kemma.hu
1988-ban kezdtem. A régi Magyar Honvédelmi Szövetség idején fiatalok között toboroztak repülni. Gimnazista voltam, a tanuláson kívül nem volt más elfoglaltságunk, és a barátnőmmel megláttuk a hirdetést, és eljöttünk kipróbálni. A barátnőm két évig maradt, én viszont azóta is csinálom. Anyukám először azt mondta: szó sem lehet róla, apukám azonban támogatott. Aztán szép lassan édesanyám is elfogadta – árulta el Márta a KEMMA hírportálnak.
Az új csúcsot egyébként társával, Ábrok Ágnessel döntötte meg. 431,6 kilométert repültek „szabad táv” kategóriában egy Janus C típusú vitorlázógéppel. A mutatvány összesen 6 óra 49 percet vett igénybe. Szilágyi Márta azt is elárulta, hogy a verseny előtti nap már repültek 300 kilométert bemelegítés gyanánt. A vitorlázórepülés nagy odafigyelést és csapatmunkát igényel.
– Sokszor voltunk a levegőben egymás mellett más repülőkkel. Egyikőnk vezetett, a másikunk pedig a többi repülőt figyelte, hogy ki hol van éppen. Folyamatosan kommunikálnunk kellett egymással, hogy most innen jönnek, jobbról, balról. A döntéseket mindig közösen hoztuk: mikor hagyjuk ott az emelést, merre menjünk tovább. A terepkiválasztás is közös döntés eredménye volt – mondta el a pilótanő.
Visszarántotta a földre
Mártát csak egyszer érte baleset, de azt szerencsésen megúszta.
– Egyszer igen csörlő üzemű felszállás közben. Ez az, amikor egy gép kötéllel húzza fel a gépet. Leállt az a gép, ami húzott minket. Nem megfelelő szögben voltam, túl későn reagáltam. A gépet már nem tudtam irányítani, és letottyantam gépestül a földre. Egy picit sérültem, de nem volt vészes. Szerencsére levegőben nem történt még baj – nyilatkozott Márta.
Hogyan vécéznek a gépen a pilóták?
Egyszer pedig 1700 méter magasan siklott egyedül, mikor a semmiből az „ölébe pottyant” egy menyét. Állítása szerint a kis állat is nagyon meg volt szeppenve. Márta természetesen megúszta a szürreális élményt és az állatkával együtt sikeresen földet ért. Az állatka köszönet- képpen gyorsan elinalt. Sajnos nem rántotta le a leplet arról, hogy hogyan oldják meg a mosdó problematikáját a női pilóták, amikor ilyen hosszú időt töltenek a levegőben, de a férfi pilóták megoldása után talán már nem is mernénk megkérdezni!
Kellenek a meleg áramlatok
A vitorlázó repülőgépek tervezésénél arra figyelnek, hogy ki tudják használni a légköri áramlatokat, melyek segítségével tudnak emelkedni. A tervezésnél nagyon fontos, hogy minimalizálják a légellenállást, ezért sima és keskeny a törzsük, vékony és hosszú a szárnyuk. Mivel ezeknek a repülőgépeknek nincsen hajtóművük, vontatással tudják őket a levegőbe emelni. Repülés közben a pilóták egy variométer nevű műszert használnak, mely a gép emelkedési és süllyedési sebességét méri.