Egyre inkább megosztja a szakembereket és a szülőket is a kérdés: Kell-e házi feladat a gyereknek? Vagy mással is megtanítható neki a felelősséggel, önállóan elvégzett munkavégzés?
Forrás: Pixabay
Érdekes eredményre jutott egy friss kutatás a házi feladat témakörét boncolgatva. Két, oktatással foglalkozó amerikai szervezet szakemberei szerint az a legideálisabb, ha évfolyamonként mindig tíz perccel több a házi feladatra fordított idő. Magyarul: egy elsős olyan feladatot kapjon otthonra, amivel tíz perc alatt végez, egy másodikos olyat, amivel húsz perc alatt – és így tovább. A magyar tanárokat és szülőket természetesen megosztja ez az elmélet.
Matek vacsoraidőben
Kata öt éve dolgozik tanítóként egy budapesti iskolában. Szerinte egy bizonyos fokig jó ez a tízperces elv, de a gimnazistákról nehezen tudja elképzelni, hogy másfél órát vagy annál több időt hajlandóak házi feladattal eltölteni.
– Fontos a házi, de mértékkel.
Az a jó, ha nincs túl sok. Meg kell tanulniuk a gyerekeknek önállóan feladatot elvégezni, de persze úgy, hogy tudják, a szülők ott vannak a háttérben támogatásként – fejtette ki a Borsnak. De mit mond a szülő? Petra ötödikes gyermekének heti 38 tanórája van. Az édesanya szerint emellett nem kéne, hogy szükség legyen arra, hogy még otthon is leckét írjon.
– Nem egyszer fordult már elő, hogy még este fél nyolckor is matekpéldát oldottunk meg ahelyett, hogy valami közös szabadidős programunk lett volna, ami feltölt, kikapcsol – fakadt ki a Borsnak az anyuka.
Van más módszer is
A házi feladattal alapvetően az a cél, hogy a gyerek megtanuljon önállóan feladatot elvégezni, amiért aztán felelősséget is vállal. Gillich-Csikós Andrea változáskísérő szerint azonban ennek más módja is lehet.
– A feladattudatot más dolgokkal is meg lehet tanítani. Például, hogy a reggeli beágyazás a gyerek dolga. Vagy rábízzuk, hogy vigye ki a szemetet. Manapság a gyerekek iskola után edzésre, zene- és táncórára járnak, nagyon túl vannak terhelve. Szerintem lehetne bőven faragni a házi feladatok mennyiségéből – foglalt állást a Borsnak Andrea, aki maga is két, iskolás korú gyerek édesanyja.
Kevés házi – sok ész
Egy amerikai oktatáskutató a tanulmányában egyenesen arra a következtetésre jutott, hogy nem feltétlenül hasznos a gyerekeknek a házi feladat. Sőt Harry Cooper szerint akár káros is lehet az otthoni tanulás. „Nincs rá semmi bizonyíték, hogy a házi feladat hozzájárulna az általános iskolába járó gyerekek eredményeinek, tudásának fejlődéséhez” – jelentette ki Cooper, a Duke Egyetem Pszichológiai és Idegtudományi Tanszékének vezetője.
Egy kutatás szerint ennyi időt kellene házi feladattal eltölteniük a gyerekeknek:
1. osztály 10 perc
2. osztály 20 perc
8. osztály 1 óra 20 perc
12. osztály 2 óra
A tanulmány következtetéseivel az Arizonai Egyetem professzora, Etta Kralovec oktatási szakértő is egyetért. Állítja: a házi feladatnak általános iskolában semmilyen hasznos hatása nincs. Hasonló következtetést lehet levonni különböző országok tanítási gyakorlatának elemzéséből is. A diákok tudását felmérő teszteken sorra magas pontszámot elérő országokban, például Japánban, Dániában vagy Finnországban nem, vagy csak nagyon kevés leckét adnak fel. Az olyan, rosszul teljesítő országokban, mint Törökország, Irán vagy Thaiföld, általában sok az otthoni tanulnivaló.