Forrás: iStock
Bár az autógyárak mindent megtesznek, sajnos a fizika szabályai nem kijátszhatóak. Autóink mindenféle elektronikákkal támogatott fékberendezésekkel rendelkeznek, egyre több új modellben már radaros figyelők is vannak, ám az emberi figyelem nem pótolható. Sem autósként, sem gyalogosként.
A múlt hét tragikus híre – L. L. Junior kisfiának halálra gázolása – ismét rávilágított arra, hogy hiába a legmodernebb technika, a tragédia pillanatok alatt megvan. Egy autó és egy ember ütközéséből mindig a gyalogos kerül ki vesztesen, aki akár az életét is vesztheti.
A nyári szünidő után a gyerekek visszatértek az iskolákba, és főleg a kezdeti időszakban, szeptemberben még figyelmetlenebbek. Az autósoknak különös óvatossággal kell az iskolák, óvodák környékén közlekedniük, és hiába a megengedett 50 km/órás sebesség, érdemes ettől jóval alacsonyabb tempót választani.
Egy átlagos, modern autó fékberendezése megfelelő abroncsok mellett, száraz úton, 50 km/órás sebességről 19,6 méter alatt áll meg, de ez a távolság csupán a fékezéssel töltött métereket jelenti. A valós fékút az akadály észlelésétől még egy jó reakcióidővel rendelkező sofőr esetén is hosszabb, hiszen mire lenyomja a pedált, mire felépül a fékhatás, súlyos tizedmásodpercek, vagy akár egy egész másodperc telhet el, miközben az autó ezalatt közel 15 métert tesz meg.
Az átlagos reakcióidő egyébként 0,7-0,8 másodperc. Valójában ez egyénenként eltér, valakinél picit rövidebb, másoknál pedig hosszabb. Jelentős befolyással van rá a fáradtság és az alkoholszint, amely természetesen növeli az értéket. Szintén nem mindegy, hol közlekedünk. Városon belül éberebbek vagyunk, ezáltal jobb a reakciónk, mint az autópályán, ahol akár már 1-1,5 órája vezetünk. Ilyenkor ugyanis nyugodtabb, ellazultabb állapotban ülünk a volánnál, ami megnövelheti az észlelési időt.
Sajnos foglalkozni kell a mobiltelefonálással is, mert még mindig sokan nyomkodják a készüléküket vezetés közben. A példaként felhozott 50-es tempónál a mobilt nyomkodva csak két másodperccel később észlelünk egy akadályt, vagyis 47,3 méter kell a teljes megállásig. Ez az ideális féktávolság közel 2,5-szerese!
A gyalogosok szempontjából is meg kell nézni egy ilyen helyzetet. Gyakran tapasztaljuk autósként, hogy a gyalogosok a zebrához tartozó elsőbbségük ismeretében körültekintés nélkül lépnek le a járdáról, abban bízva, hogy majd úgyis megáll az autós. Hiába van kijelölt gyalogos-átkelőhely, ha egy elhaladó autó féktávolságán – nem fékútján – belül lép le a jármű elé, szinte kizárható az ütközés elkerülése. Fontos tehát az alapos körültekintés, kizárólag akkor lépjen le egy közeledő autó elé, ha látja, hogy a sofőr észrevette, megkezdte a lassítást, és várhatóan meg is tud majd állni! Jönnek az esős időszakok, amikor a fékút még rosszabb, szóval nem árt az extra óvatosság!