Láthatatlan az autóban, mégis az egyik, ha nem a legfontosabb szereplő egy karambol esetén: életet menthet, de akár ölhet is a légzsák. Az egyik típus már 23 ember halálát okozta, mert váratlanul működésbe lépett. Ön ellenőriztette a sajátját?
Visszahívják az autókat
Az úgynevezett Takata légzsákbotrány két éve robbant ki. A fogyasztói felügyelők életveszélyesnek nyilvánították ezt a fajta légzsákot, mert előfordult, hogy baleset nélkül is működésbe lépett. A szomorú, hogy mind a mai napig mintegy húszezer olyan autó közlekedik szerte a világban, amelyben ilyen légzsák van. Bármikor kinyílhatnak súlyos baleseteket okozva ezzel. A nagyobb autógyártók, mint például a BMW, a Honda, a Mitsubishi és a Toyota már visszahívta érintett járműveit. A szakemberek viszont továbbra is arra figyelmeztetik az autósokat, hogy addig ne menjenek a forgalomba, amíg a légzsákokat nem nézetik át. Nem véletlen a figyelmeztetés. A hibásan működő légzsákok akár kisebb ütközésekkor is súlyos sérüléseket, vagy akár halálos balesetet is okozhatnak. A Takata termékek eddig világszerte huszonhárom halálesetért felelősek. Minden érintett jármű hibáját ki kell javítani 2020 végéig, ez közel 483 000 légzsákot jelent. A visszahívott autók légzsákjait a gyártók ingyen kicserélik, mindegy, hogy van-e garancia az autóra vagy már nincs.
Megjegyzi a balesetet
A légzsákrendszerek működése laikusként nem tűnhet egyszerűnek, azonban hála Márton Csaba gépjárműtechnikusnak könnyen megérthetjük.
– A kocsikban a légzsákok működését egy központi vezérlőegység felügyeli. Ez a műszerfal alatt található. Baleset esetén az ütközésérzékelők által nyújtott információk alapján a vezérlőegység kiszámolja és elindítja a légzsákok működését – magyarázza a Borsnak a szakértő, hozzátéve, hogy a mai vezérlők már figyelik az autó sebességét, az ülésfoglaltságot, és azt is, hogy be van-e kapcsolva a biztonsági öv.
– Ezeknek az információknak a függvényében fújják fel a légzsákot egy piropatron segítségével. Baleset után a vezérlőegység szoftveresen blokkolásra kerül, és a belső memóriában a „CRASH data” felirat jelenik meg. Ezzel egyidôben a mûszerfalon található légzsákhibajelző lámpa égve marad. A karosszériajavítások és a légzsákok cseréje után a rendszer mindaddig nem lesz üzemképes, amíg a vezérlőegységet vissza nem állítjuk alaphelyzetbe – fejtette ki a Borsnak Márton Csaba.
A típust nehéz megállapítani
Azt, hogy a megvásárolt autóban milyen típusú légzsák van, egy sima felhasználó nem tudja megállapítani.
– Ezt csak márkaszerviz, vagy olyan autószerelő tudja megállapítani, aki jogtiszta diagnosztikai eszközökkel azonosítani tudja a szerkezetet. A pontos meghatározáshoz szükség lehet a gépjármű alvázszámára is. Ez alapján vissza lehet keresni, hogy milyen típusú a légzsák. Esetleg a kocsi évjárata is segíthet, hogy a Takata rendszert szerelték-e bele vagy sem – magyarázta a Borsnak a gépjárműtechnikus, aki javasolja a bevizsgáltatást.
A műszerfal, a szélvédő is rámehet
Hefter József fővárosi autójavítójában olyan nagyságrendű karambolban részt vett autókkal nem szoktak foglalkozni, ahol a légzsák is sérült és erre nyomós okuk van. Az idősebb autóknál ugyanis tetemes összegbe kerül a cseréje, javítása.
– Ha a légzsák is sérül, akkor az autók általában gazdasági totálkár kategóriába kerülnek, mert ebben az esetben nemcsak annak lesz baja, hanem sok más segédberendezésnek is. Ezeknek a javítása pedig darabonként százezres tétel, így összességében több százezer forintba kerül a javítás – fejtette ki a Borsnak az autó- és karosszériajavító, illetve műszaki vizsgáztató cég vezetője.
– Rengeteg egyéb költség is keletkezik.
A biztonsági övek is megnyúlhatnak, használhatatlanná válhatnak, a műszerfalban is kár keletkezhet, sőt akár a szélvédő is kitörhet, és ott van még a munkadíj is – egészítette ki Hefter József. A biztonsági öv fontos Azt, hogy jól működik a légzsák onnan lehet tudni, hogyha beindítjuk a kocsit, a komputer jelez a sofőrnek. A műszerfalon fel kell villannia egy lufiszerű ikonnak, majd ennek néhány másodperc múlva le kell kapcsolnia. Ez a teszt árulja el: baleset esetén működni fog a légzsák, de csak akkor, ha a biztonsági öv be van kapcsolva.
– Ha nincs bekapcsolva az öv, nem indul el a légzsák, mert csúnya vége lehet a dolognak. A kirobbanó légzsák ugyanis akár agyon is ütheti a kocsiban ülőt. Az öv azonban visszahúzza az utast, aki így nem tud belefejelni a légzsákba – mondta a Borsnak a szakember.