Aktuális

Életveszély: magától berobbanhat a légzsák

B. B. A.

Létrehozva: 2019.10.10.

Láthatatlan az autóban, mégis az egyik, ha nem a legfontosabb szereplő egy karambol esetén: életet menthet, de akár ölhet is a légzsák. Az egyik típus már 23 ember halálát okozta, mert váratlanul működésbe lépett. Ön ellenőriztette a sajátját?

Visszahívják az autókat

Az úgynevezett Takata légzsákbotrány két éve robbant ki. A fo­gyasztói felügyelők életveszélyesnek nyilvánították ezt a fajta légzsákot, mert előfordult, hogy baleset nélkül is működésbe lépett. A szomorú, hogy mind a mai napig mintegy húszezer olyan autó közlekedik szerte a világban, amelyben ilyen légzsák van. Bármikor kinyílhatnak sú­lyos baleseteket okozva ezzel. A nagyobb autógyártók, mint például a BMW, a Honda, a Mitsubishi és a Toyota már visszahívta érintett járműveit. A szakemberek viszont továbbra is arra fi­gyelmeztetik az autósokat, hogy addig ne menjenek a forgalomba, amíg a légzsákokat nem nézetik át. Nem véletlen a figyelmeztetés. A hibásan működő légzsákok akár kisebb ütközésekkor is súlyos sérüléseket, vagy akár halálos balesetet is okozhatnak. A Takata termékek eddig világszerte huszonhárom halálesetért felelősek. Minden érintett jármű hibáját ki kell javítani 2020 vé­géig, ez közel 483 000 légzsákot jelent. A visszahívott autók légzsákjait a gyártók ingyen kicserélik, mindegy, hogy van-e garancia az autóra vagy már nincs.

Megjegyzi a balesetet

A légzsákrendszerek működése laikusként nem tűnhet egyszerűnek, azonban hála Márton Csaba gépjárműtechnikusnak  könnyen megérthetjük.

– A kocsikban a légzsákok működését egy központi vezérlőegység felügyeli. Ez a műszerfal alatt található. Baleset esetén az ütközésérzékelők által nyújtott információk alapján a vezérlőegység kiszámolja és elindítja a légzsákok működését – magyarázza a Borsnak a szakértő, hozzátéve, hogy a mai vezérlők már figyelik az autó sebességét, az ülésfoglaltságot, és azt is, hogy be van-e kapcsolva a biztonsági öv.

– Ezeknek az információk­nak a függvényében fújják fel a légzsákot egy piropatron segítségével. Baleset után a vezérlőegység szoftveresen blokkolásra kerül, és a belső memóriában a „CRASH data” felirat jelenik meg. Ezzel egyidôben a mûszerfalon található légzsákhibajelző lámpa égve marad. A karosszériajavítások és a légzsákok cseréje után a rendszer mindaddig nem lesz üzemképes, amíg a vezérlőegységet vissza nem állítjuk alaphelyzetbe – fejtette ki a Borsnak Márton Csaba.

Fontos tudni

Kár esetén a biztosítók nagy része csak márkaszervizben szerelt légzsákok cseréjét fizeti ki, jelezve ezzel is, hogy nagyon szigorú előírás vonatkozik erre a rendszerre.

A típust nehéz megállapítani

Azt, hogy a megvásárolt autóban milyen típusú légzsák van, egy sima felhasználó nem tudja megállapítani.

–  Ezt csak márkaszerviz, vagy olyan autószerelő tudja megállapítani, aki jogtiszta diagnosztikai eszközökkel azonosítani tudja a szerkezetet. A pontos meghatározáshoz szükség lehet a gépjármű alvázszámára is. Ez alapján vissza lehet keresni, hogy milyen típusú a légzsák. Esetleg a kocsi évjárata is segíthet, hogy a Takata rendszert szerelték-e bele vagy sem – magyarázta a Borsnak a gépjárműtechnikus, aki javasolja a bevizsgáltatást.

A műszerfal, a szélvédő is rámehet

Hefter József fővárosi autójavítójában olyan nagyságrendű karambolban részt vett autókkal nem szoktak foglalkozni, ahol a légzsák is sérült és erre nyomós okuk van. Az idősebb autóknál ugyanis  tetemes összegbe kerül a cseréje, javítása.

– Ha a légzsák is sérül, akkor az autók általában gazdasági totálkár kategóriába kerülnek, mert ebben az esetben nemcsak annak lesz baja, hanem sok más segédberendezésnek is. Ezeknek a javítása pedig darabonként százezres tétel, így összességében több száz­ezer forintba kerül a javítás – fejtette ki a Borsnak az autó- és karosszériajavító, illetve műszaki vizsgáztató cég vezetője.

– Rengeteg egyéb költség is keletkezik.

A biztonsági övek is megnyúlhatnak, használhatatlanná válhatnak, a műszerfalban is kár keletkezhet, sőt  akár a szélvédő is ki­törhet, és ott van még a munkadíj is – egészítette ki Hefter József. A biztonsági öv fontos Azt, hogy jól működik a légzsák onnan lehet tudni, hogyha beindítjuk a kocsit, a komputer jelez a sofőrnek. A műszerfalon fel kell villannia egy lufiszerű ikonnak, majd ennek néhány másodperc múlva le kell kapcsolnia. Ez a teszt árulja el: baleset esetén működni fog a légzsák, de csak akkor, ha a biztonsági öv be van kapcsolva.

– Ha nincs bekapcsolva az öv, nem indul el a légzsák, mert csúnya vége lehet a dolognak. A kirobbanó légzsák ugyanis akár agyon is ütheti a kocsiban ülőt. Az öv azonban visszahúzza az utast, aki így nem tud belefejelni a légzsákba – mondta a Borsnak a szakember.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek