Aktuális

Jogsi után nulla rutin – Oktató nélkül életveszély újra volán mögé ülni

B. B. A.

Létrehozva: 2019.10.31.

Sokaknál hozza úgy az élet, hogy több év kihagyás után kell ismét volánhoz ülniük. Minősített eset, amikor valaki a jogosítvány megszerzése után egy percet sem vezetett, nem tudott rutint szerezni. Hogyan kezdjék újra?

Van, hogy teljesen nulláról kell indulni

Két csoportba oszthatók azok, akik egy ideje parkolópályára tették a vezetést, pedig van jogsijuk – állítja Pető Attila közlekedési szakértő.

– Az egyik csoportba azok tartoznak, akik megszerezték a vezetői engedélyt, majd két-három évig folyamatosan vezettek, de aztán valami miatt nem ültek volán mögé jó ideig. A másik csoportba azok tartoznak, akik megszerezték a jogosítványt, de aztán egy percet sem vezettek. A kettő között óriási különbség van – magyarázta a Borsnak a Kreszprofesszor.

– Ha valaki két-három éven keresztül folyamatosan kezeli a pedálokat, vezet, azt nem nagyon lehet elfelejteni még akkor sem, ha aztán sokáig nem ül volán mögé. Ez a tudás ugyanis könnyen visszajön, mert benne van a fejében a szenzomotorikus készség. Azoknál viszont, akik a 30–40 órás oktatás után nem ülnek azonnal autóba, az a tapasztalat, hogy amikor eljönnek hozzánk újra tanulni, szinte teljesen a nulláról kell kezdeniük az egészet. Nekik mindenképpen szakembert ajánlok, mert nem fogják tudni kezelni az autót – figyelmeztet Pető Attila.

Hétvégiből hétköznapi

A rutinos vezetőknek ismerős fogalom a hétvégi sofőr. Ez a kategória valóban létezik.
– A vasárnapi vezetőnek azt szoktam mondani, ha például csak a város szélén mer menni A-ból B-be, hogy próbáljon meg szintén vasárnap egy kicsit a városba is bemenni. Itt megint jó, ha valaki ül mellette és segít. Persze az átállás ne úgy történjen, hogy hirtelen hétfő reggel bemegy valaki a nagy forgalomba! Itt is a fokozatosság a lényeg – emelte ki a Borsnak Pető Attila.

A rokon csak kiabálni tud, pedálozni nem

Sok újrakezdő arra esküszik, hogy elkerülendő a költséges órákat, inkább egy barátot, családtagot kell megkérni, üljön az anyósülésre és segítse. A Kresz-professzor azonban óva inti ettől azokat, akik kicsit is félnek a vezetéstől.

BORS-TIPP

Autósiskolába akkor menjen az újratanuló, ha már van kocsija, különben nincs értelme, mert utána megint nem lesz mivel vezetni. Ráadásul a meglévő kocsi jó motiváló tényező is lehet.

– Azért nem ajánlom a családtagokat első körben a segítésre, mert az oktatónál ott van az a plusz, hogy bele tud nyúlni a saját pedáljával a vezetésbe. A családtag maximum rá tud kiabálni a másikra, ami nem jó megoldás, mert attól csak még nagyobb lesz a feszültség abban, aki a volán mögött ül. Annak valóban elég lehet az ismerős segítsége, aki a lakhelye elhagyatottabb területein be mer ülni a kocsiba. De csak akkor, ha tényleg van rá lehetőség, hogy csendes helyen kipróbálja, mennyire megy a váltás, megállás, elindulás lefulladás nélkül. A fokozatosság viszont itt is elengedhetetlen – hangsúlyozta Pető Attila.

Mindennap gyakorolni kell egy picit

Sok feltételt ír elő a KRESZ, azt viszont nem, hogy az nem ve­zethet, aki nem tud. Jogi értelemben, aki megszerezte a vezetői engedélyt, annak joga van beülni a volán mögé, de ez nem garantálja azt, hogy meg is van a kellő tudása hozzá. Aki például a jogosítvány megszerzése után nem vezet évekig, annak muszáj gyakorolnia, mielőtt forgalomba áll.

– Első körben kis utcákban érdemes kezdeni. Ez ugyanolyan, mint a visszatanulás bármi más területen is, ezért fontos, hogy mindennap egy picit gyakoroljunk. Az nem jó megoldás, hogy ma vezetünk, és legközelebb csak két hét múlva – mutat rá Pető Attila, hozzátéve: aki fél a vezetéstől, azért fél, mert nem bízik saját magában. – Aki fél, az nem tudja jól kezelni az autót, mert retteg tőle, hogy nem fog tudni megállni. Akinek az autókezeléssel van gondja, az kopogtasson be egy autósiskolába, keressen egy oktatót, mert ők szívesen vállalják, hogy újrakezdőkkel gyakorolnak. De arra készüljenek, hogy ez egy melós dolog! Egy-két hónapos tevékenység, 20–30, akár 40 órával, és a vele járó költséggel. Általában egy vezetési óra 5000 forint körül van – fejtette ki a Borsnak az oktató.

Árthat is a T matrica

Sokan gondolják: ha kiteszik a kocsira a T matricát újrakezdéskor, védve vannak, figyelmesebbek lesznek velük az autóstársak. Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő a Borsnak elárulta: kétélű lehet a dolog.
– Az a baj, hogy sokszor nem foglalkoznak ezzel a sofőrök. Ráadásul, ha egy házaspár közösen használ egy kocsit, és a férj úgy lépi túl sok helyen a sebességkorlátot, hogy közben kint van a T betű, akkor rossz lesz a megítélése az egésznek. Főleg, ha mindig ugyanott járnak, mert akkor sokan megjegyezhetik ezt, és akkor sem lesznek előzékenyek, ha a feleség ül a volán mögött – magyarázta el a Borsnak Pausz Ferenc.
Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek